JÄRFÄLLA

Järva Motorklubb får köra i fem år till

Det kommer att bli mer buller från motocrossbanan i Barkarby i nordvästra Stockholm. Miljönämnden har nyligen beslutat att Järva motorklubb ska få träna fler dagar i veckan.

På Barkarby motorstadion är träningen i full gång, och dammet yr kring de högljudda motorcyklarna som kör varv efter varv längs banan. Sedan flera år tillbaka har Järva motorklubb tvingats gå på sparlåga, orsaken är läget. Banan ligger precis innanför gränsen till ett av Stockholms äldsta naturreservat, Hansta reservatet.

Men trots det utsatta läget utökas alltså klubbens verksamhet. Moderaten Ulla Hamilton, ordförande i miljönämnden, säger att hon vill ge klubben rimliga villkor att fortsätta sin verksamhet tills de hittar en ny placering. Motorklubben har tillstånd att hålla till på Järvafältet fram till den sista december 2015, dessutom ska de återigen få arrangera tävlingar.

Men Åsa Romson, miljöpartist och vice ordförande i miljönämnden är mycket kritisk.

– Det var ett svek mot Akallaborna och för de som vill nyttja reservatet. Den här banan måste flytta och det är det som borde vara fokus i hela stadens arbete just nu, säger hon.

Fem tävlingar om året kanske inte låter så mycket.

– Nej, men betänk att det här är på sommarhalvåret och på helgerna och det är ju framförallt då som stockholmarna kan använda Hanstareservatet.

Jakob Lidén i Järva Motorklubb har svårt att förstå miljöpartiets inställning.

– Visst hade det säkert varit trevligare för vissa att det varit helt knäpptyst, men är det knäpptyst här hör man ändå bullret från E4: an. Vi bor i en storstad det måste finnas en mångfald och man måste få ägna sig åt olika typer av idrott. Sedan om det sitter motorer i dom eller inte det tycker jag inte ska få styra.

Anna Björkman
anna.bjorkman@sr.se