Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Regionen ska vara med och betala spårtrafik

Publicerat torsdag 19 februari 2004 kl 17.21

Tvisten om vem som ska betala vad när det gäller utbyggnaden av spårtrafiken i Stockholm rullar vidare.

Och det är rimligt med en regional medfinansiering för delar av pendeltågsprojektet Mälartunneln, enligt framträdande socialdemokrater i länet.

Men staten ska betala själva tunneldelen.

Carina Moberg, socialdemokrat på riksdagens Stockholmsbänk och vice ordförande i trafikutskottet, säger till Radio Stockholm att om staten står för den kommande spårkapacitetsökningen, så kan regionen ta sin del vad gäller statioiner och rececentra och se till att det blir bra anslutningar till den tunnel som ska byggas.

Hur stora summor det kan röra sig om vill Carina Moberg inte säga. Bara att en rimlig nivå på regionens del kan vara 10 procent av kostnaderna för delar som ligger utanför själva tunnelprojektet.

Men summorna kan ändå bli stora då det tillexempel kan röra sig om delfinansiering av vissa stationer och spåranslutningar.

Men när det gäller 10-procentsnivån är den idag inte förankrad i departimentet:

-Det kan inte jag säga i dagsläget att jag har stöd för. Men de socialdemokratiska riksdagsledamöterna från stockholmsregionen anser att det är en rimlig nivå, säger Carina Moberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".