Regionen ska vara med och betala spårtrafik
Tvisten om vem som ska betala vad när det gäller utbyggnaden av spårtrafiken i Stockholm rullar vidare.
Och det är rimligt med en regional medfinansiering för delar av pendeltågsprojektet Mälartunneln, enligt framträdande socialdemokrater i länet.
Men staten ska betala själva tunneldelen.
Carina Moberg, socialdemokrat på riksdagens Stockholmsbänk och vice ordförande i trafikutskottet, säger till Radio Stockholm att om staten står för den kommande spårkapacitetsökningen, så kan regionen ta sin del vad gäller statioiner och rececentra och se till att det blir bra anslutningar till den tunnel som ska byggas.
Hur stora summor det kan röra sig om vill Carina Moberg inte säga. Bara att en rimlig nivå på regionens del kan vara 10 procent av kostnaderna för delar som ligger utanför själva tunnelprojektet.
Men summorna kan ändå bli stora då det tillexempel kan röra sig om delfinansiering av vissa stationer och spåranslutningar.
Men när det gäller 10-procentsnivån är den idag inte förankrad i departimentet:
-Det kan inte jag säga i dagsläget att jag har stöd för. Men de socialdemokratiska riksdagsledamöterna från stockholmsregionen anser att det är en rimlig nivå, säger Carina Moberg.