Trängselavgifter övervägs i kollektivtrafiken

SL överväger att införa olika avgifter i kollektivtrafiken beroende på vilken tid resenärerna reser. Det ska vara dyrare i rusningstid och billigare övriga tider.

Just nu utreds det vilka effekter ett sådant system skulle få, det framgår av den nya strategiska plan som SL tagit fram.

Planen är just nu ute på remiss bland kommunerna. Den ska sen ingå i den strategiska plattform som antas av SL:s politiska styrelse i slutet av april.

Den strategiska planen innehåller flera förslag på hur trängseln inom kollektivtrafiken ska kunna minskas. Ett förslag är att SL ska utreda vilka konsekvenser det skulle få att införa tidsdifferentierad taxa, det vill säga om det skulle kosta olika mycket att resa olika tider på dygnet.

Det här har fått folkpartiet att ilskna till och tala om trängselskatter för kollektivresenärer. Folkpartisten Maria Wallhager i SL:s styrelse menar att SL försöker avskräcka länsborna från att åka kommunalt i rusningstid, och att tidsdifferentierad taxa skulle straffa dem som väljer tåg eller buss. Men enligt SL är förslaget är MYCKET långt ifrån att genomföras.

-Det är inget som är aktuell nu överhuvudtaget, säger Gunilla Rosenkvist på SL:s strategiska avdelning till Radio Stockholm. - Vi har inte ens planerat att göra utredningen av vilka konsekvenser en sån taxa skulle få, säger hon.

Enligt Gunilla Rosenkvist har förslaget om att utreda en tidsdifferentierad taxa INTE med försöket med trängselavgifter i biltrafiken att göra. Hon säger att när bilavgifter införs får SL ökade anslag för att utöka trafiken och då blir trängseln mindre ändå.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".