Stor osäkerhet kring finansieringen av Mälarbanan och nya pendeltågstunneln under Stockholm

Det saknas drygt två miljarder kronor för att Mälarbanan och den planerade pendeltågstunneln genom Stockholm ska kunna användas fullt ut, när den är klar. Det visar beräkningar från Banverket.

Projektet fick hög prioritet när regeringens paket för nya vägar- och spår presenterades, men den statliga finansieringen räcker inte till hela sträckningen, enligt Kjell Åke Averstad chef för östra banregionen.

Regeringen har anslagit drygt 8 miljarder till tunnelbygget, men det saknas flera miljarder för att spåren ska kunna utnyttjas fullt ut - och det gäller framförallt sträckan Karlberg och Kallhäll - nordväst om själva tunneln.

Att pengar saknas tolkar Banverket som att det ska ske en regional medfinansiering, som motsvarar den summan.

Det börjar även bli ont om tid då byggstarten förhoppningsvis ska ske under 2005-2006 och Kjell Åke Averstad hade helst sett att hela finansieringen redan varit klar. Det säger han till Radio Stockholm.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".