Brist på pengar till spårlösningar oroar Mälardalsregionen

Banverkets slutsats att kommuner och landsting i Stockholmsregionen själva måste betala upp till två miljarder för att lösa trafikproppen i city har väckt oro. Mälardalsrådet, där kommuner och landsting i Mälardalen ingår, har reagerat.

- Spontant så är det naturligtvis oroande att regeringens egen expertis anser att det inte är tillräckligt med pengar, säger Mälardalsrådets generalsekreterare Johan Danielsson till Radio Stockholm.

I veckan offentliggjordes regeringsbeslutet för projektet Mälartunneln som ska lösa tågtrafikproppen genom Stockholm. Det är spårsträckningen från Älvsjö, under vattnet i Stockholm city, vidare till Kalhäll. Men enligt Banverket fattas upp till 2 miljarder, och Banverkets tolkning är alltså att Stockholmsregionen får stå för den kostnaden.

Men Mälardalsrådets generalsekreterare tror inte på det:

- Det vore ju en form av utpressning, det bästa vore om parterna träffas ordentligt och hittar en lösning, säger Johan Danielsson.

Enligt Anders Gustâv (m), ordförande för Kommunförbundet Stockholms läns samhällsbyggnadsberedning, är det helt uteslutet med regional medfinansiering för att bygga Mälarbanan och den nya pendeltågstunneln.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".