Synpunkter på förslag om trängselavgifter

Flera kritiska synpunkter om finansdepartementets förslag om trängselavgifter lämnades in idag, när remisstiden gick ut. Bland annat kräver Handikappförbundens samarbetsorganisation att färdtjänsten borde slippa avgifter.

- Färdtjänstfordonen och de som bedriver färdtjänstverksamhet borde undantas från trängselavgifter, annars skulle färdtjänsten fördyras, säger Berndt Nilssson, ordförande för Handikappförbundens samarbetsorganisation.

Det är 29 organisationer och myndigheter som senast i dag ska yttra sig om det förslag som finansdepartementet kom med för tre veckor sen.

Men fler än så har hört av sig. Sveriges åkeriföretag tycker till exempel att all yrkesmässig trafik ska slippa betala trängselavgifter. Trafikskolorna i Stockholm tycker att att alla deras fordon borde undantas.

Banverket är för avgifter, men anser att försöket ligger fel i tiden - börjar försöket nästa vår har inte spårtrafiken hunnit byggas ut.

Vägverket påpekar att det det kan bli problem och ökad byråkrati eftersom 250 000 bilägarbyten sker varje år i Stockholms län. Idag kan det ta tio dagar innan ett ägarbyte registreras, och därför riskerar många som sålt sin bil att få betala den nya ägarens avgift i väntan på att bytet  registreras.

Länsstyrelsen i Stockholms län är för avgifterna, men skriver att det mer klart måste framgå att intäkerna verkligen ska komma Stockholmsregionen tillgodo.

Ett färdigt förslag från regeringen väntas nu under våren.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".