Södertälje och Stockholm möjliga försökskommuner för spårtaxi

Det återstår nu främst tre orter som är möjliga för ett försök med spårtaxi. Två av dem finns i länet och en utredning om systemet ska vara klar i slutet på månaden.

– Vi vill testa den i verklig kollektivtrafik och daglig användning med pendlare, säger Bo Ohlsson Trafikverkets strategiska avdelning.

Vilka orter är aktuella för närvarande?

– Många orter har ju tittats på och de orter som diskuteras nu är Södertälje, Stockholm och Uppsala men det är inte låst till dem, säger Bo Ohlsson.

Spårtaxi är små förarlösa fordon som färdas på en egen bana byggd på pelare. Fördelarna är att det inte tar plats från befintliga vägar och spår.

Fordonen har plats för upptill sex passagerare och systemet är helt automatiskt och inte bundet av någon tidtabell.

– Detta blir ju et sätt att komma direkt till dörren eller mellan olika platser i ett system så man ska inte behöva ha bilen med sig för att få ett flexibelt resande, säger Bo Ohlsson.

Hur stor del av poängen är att den inte är tidtabellsbunden?

– Ja det vet man ju att man gärna vill ta bilen för den går när man vill, säger Bo Ohlsson

En testbana kostar några hundra miljoner enligt Trafikverket och om det blir en anläggning byggd beror trafikförutsättningar och på kommunens vilja att vara med och betala.

– Dels hur bra den trafikabla situationen är och hur finansieringsbilden ser ut och lämplig storlek på banan, säger Bo Ohlsson.

Är de ekonomiskt försvarbara att bygga de här banorna?

– Det är det vi inte vet, i början är de ju naturligtvis inte det med på sikt finns det förutsättningar, på ett eller annat sätt kommer de här systemen att komma, säger Bo Ohlsson

Reporter Erik Andersson
erik.andersson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".