Trängselskatt kräver förbättrade cykelleder

När trängselskatteförsöket införs om ett drygt år kommer färre resenärer ta bilen. Det innebär större krav på kollektivtrafiken - och på cykelbanorna där det redan idag ofta är trångt.

Men flera åtgärder behövs för att möta den väntade ökningen av cyklister.

Krister Isaksson, trafikplanerare på gatu- och fastighetskontoret säger till Radio Stockholm att det framförallt är framkomligheten och utrymmet vid bland annat trafikljus som behöver bli bättre. Flera högtrafikerade stråk i Stockholm delar även utrymmet med gående - något som i rusningstrafik innebär ökad trängsel och konflikter - här kan tydligare markering eller mer avgränsade körbanor öka framkomligheten enligt Krister Isaksson.

Även Vägverket planerar för en ökad cykeltrafik och där förbereds framförallt bättre skyltning och ökade möjligheter att kombinera bil och cykel, bland annat genom ordentligt planerade och skyltade cykelvägar i anslutning till infartsparkeringar. Anpassningen av Stockholms cykelbanor beräknas omkring 100 miljoner

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".