Handlare protesterade i somras mot Boultbee. Foto: Johanna Sjöqvist /Radio Stockholm.
STOCKHOLM

Stockholmshandlare vill stämma Boultbee

Turerna kring den kritiserade fastighetsägaren Boultbee fortsätter. Nu planerar handlarna att stämma det brittiska bolaget.

Bakgrunden är de chockhöjda kostnaderna för till exempel el, städning och väktare. Det säger ordförande Ragnar Harge från samarbetsorganisationen Centrumsamverkan.

– Det här har ju drabbat butiksägarna på ett alldeles förfärligt sätt. Somliga har gått konkurs och andra är på väg att gå i konkurs, personliga tragedier, en psykisk påfrestning som är enorm, säger Ragnar Harge ordförande i samarbetsorganisationen Centrumsamverkan.

Boultbee har varit i blåsväder ändå sedan 2007 då bolaget köpte tio köptcentrum runt om i Stockholm. Flera gånger har butiksägare från galleriorna i till exempel Rinkeby, Skärholmen och Fältöversten tagit fram sina plakat och protesterat mot att servicen försämrats och kostnaderna mångdubblats.

Radio Stockholm har tidigare berättat om en ICA-handlare i Västermalmsgallerian på Kungsholmen som 2008 fick en räkning på en miljon kronor, utan att ens få veta vad debiteringen gällde. ICA stämde fastighetsägaren Boultbee i somras, och nu gör Centrumsamverkan samma sak. Det bestämde företagarna vid ett möte idag.

– Ja, vår plan är nu att bearbeta den här stämningsansökan så att den kan gå in om cirka två veckor. Det vi hoppas ska hända är att Boultbee ska ta sitt förnuft till fånga och inte bara försöker vräka upp hyrorna så mycket det går och kostnaderna så mycket det går, utan börjar samarbeta helt enkelt, säger Ragnar Harge från Centrumsamverkan.

Men Christian Olofsson, som är vd för bolaget EFM som företräder Boultbee i Sverige, vill idag inte säga något om handlarnas planer.

– Jag har inte möjlighet att kommentera det innan jag har sett en stämning, vad de skulle grunda det på. Jag finner det väldigt märkligt, säger han.

Så sent som i förra veckan backade Boultbee när det gäller vissa betalningskrav för gemensamma kostnader – kostnader för till exempel städning, el och väktare. Butiksägare som redan betalat kommer att få tillbaka sammanlagt 20 miljoner kronor.

Men de höjda hyrorna och den dåliga servicen verkar fortsätta, enligt Ragnar Harge.

– Det återstår verkligen att se om det är något positivt som följer i kölvattnet av det här, säger han.

Helen Ling
helen.ling@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".