Het debatt om förbifarten under budgetmöte

Vägavgifter och inte ringleder minskar trafiken
1:29 min

Det är trängselavgifter och inte ringleder som förbifart Stockholms som kommer att avlasta Stockholmstrafiken framöver. Det sa miljöpartiet under budgetmötet i Stockholms stadshus igår kväll.

Majoriteten i stadshuset lyfte å sin sida fram vikten av att binda samman olika delar av staden och länet.

– Trängselavgiften är den enda som fått trafiken i Stockholms innerstad att minska, och ändå fortsätter alliansen att stoppa huvudet i sanden och hävdar att ringleder som Förbifart Stockholm kommer att avlasta tungt trafikerade gator i Stockholm, Förbifart Stockholms kommer inte att minska trafiken, tvärtom blir det mer trafik och mer utsläpp samtidigt som helt nödvändiga satsningar på kollektivtrafiken ställs åt sidan, det som kan förändra och förbättra framkolmligheten är en eventuell trängeslavgift på Essingeleden, säger Emilia Hagberg.

Miljöpartiet har som mål att under mandatperioden stoppa byggandet - Men enligt majoriteten är vägen nödvändig för att knyta samman olika delar.

– Det här handlar om att binda ihop norr och syd, det här handlar om att hela Järvaområdet får en helt annan position i Stockholmsregionen, det här handlar om att Kungens kurva och Kista kan bindas ihop så vi får en väl fungerande arbetsmarknad, säger Ulla Hamilton som är moderat trafikborgarråd.

Även om det finns ett hårdnackat motstånd hos vänster- och miljöparti så är det i fullmäktige en påtaglig övervikt för bygget då även socialdemokraterna stöder planerna.

– Vi är mer än glada för att komma och gräva för Förbifart Stockholm, det är inga problem, var är spaden, säger socialdemokraten Jan Valeskog.

Reporter Erik Andersson
erik.andersson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".