Länet

Förseningar i kollektivtrafiken kostar miljarder

1:38 min

Förseningar i kollektivtrafiken kostar Stockholmarna flera miljarder kronor. I år har det varit ett rekordår när det gäller just förseningar.

Om kollektivtrafiken inte fungerar så kommer Stockholms tillväxt att minska. Det säger Jonas Eliasson som är professor i transportsystem och analys på KTH.

– Man kan sätta ett sorts ekonomisk pris på vad förseningar kostar och lite beroende på hur man räknar så landar man på olika siffror, men oftast landar man på flera miljarder kronor per år redan som det är nu, säger Jonas Eliasson.

– En storstads viktigaste fördel är att man kan matcha ihop väldigt specialiserad arbetskraft med väldigt specialiserade jobb och det är därför produktiviteten i Stockholm är så mycket högre än i mindre städer eller ute på landsbygden. Det är stora skillnader, det är inte små pengar här. Det är stora ekonomiska fördelar med att samla många människor på en liten yta, fortsätter Jonas Eliasson som är professor i transportsystem och analys.

Anna Wersäll som är näringspolitisk chef på Stockholms handelskammare menar att det är just den här matchningen som rubbas och i längden hotar tillväxten i Stockholm eftersom folk är rädda för att inte komma till jobbet i tid och inte heller vågar bosätta sig var som helst.

– Ja, vad som händer är att det blir svårare för företagen att rekrytera rätt arbetskraft för att folk är inte beredda att resa så långt därför att man vet att det är problem och störningar och det tar tid och man kan kanske inte heller kan förutse vad som händer i kollektivtrafiken. Det gör ju att arbetsmarknadsregionen krymper och det skadar ju tillväxten, säger Anna Wersäll som är näringspolitisk chef på Stockholms handelskammare.

Professor Jonas Eliasson menar att det på sikt finns en risk att Stockholm delas upp i småstäder om kollektivtrafiken inte fungerar.

– Vad man riskerar om man har en transportsystem som inte fungerar är att Stockholm separerar sig i småöar och som får väldigt dålig kontakt med varandra och då får vi istället för en storstad så får man några separerade mellanstora städer och då tappar man mycket av storstädernas fördelar, säger Jonas Eliasson.

                                                                                    Baris Kayhan
                                                                          baris.kayhan@sr.se