Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Stockholm/Nacka

Byggplanerna för Saltsjöbanan stoppas

Publicerat lördag 22 januari 2011 kl 10.03
Nackas kommunalråd Erik Langby (M) är oroad
1:36 min
1 av 2
De beräknade kostnaderna för bygget har stigit. Foto: Tomas Oneborg /Scanpix.
2 av 2
Klicka för större grafik.

Planerna på att bygga om och modernisera Saltsjöbanan läggs på is. SL anser att bygget blir för dyrt och vill utreda andra alternativ. Därmed är det inte heller längre säkert att det blir en förlängning av Tvärbanan till Slussen.

Saltsjönan måste byggas om för att möta det ökade antalet resenärer till och från Nacka. Men nu är det inte längre säkert hur Saltsjöbanan kommer att byggas om.

– När kostnaderna ökat så väldigt mycket som de gjort, från att ha legat strax under tre miljarder till och nu upp mot 5,5 miljarder, så tycker vi det finns anledning att bara gå igenom projektet igen så att vi får en klok lösning och att vi använder skattemedel på rätt sätt, säger Gunilla Glantz som är planeringschef vid SL.

Danvikslösen är namnet på den trafikknutpunkt vid Henriksdalsberget på gränsen mellan Nacka och Stockholm där Tvärbanan och Saltsjöbanan var tänkt att kopplas samman. Trafiken skulle sedan ledas vidare via en ny bro och i en renoverad tunnel till Slussen.

För att frigöra ny mark för bostäder skulle bilar och spårtrafik också byta plats så att motorvägen skulle ledas i en tunnel genom Henriksdalsberget.

Drygt fem miljarder kronor beräknades ombyggnaden kosta.

Men nu tycker SL att ombyggnaden blir för dyr och har börjat titta på andra lösningar.

– Det kan vara olika typer av fordon, att det är tunnelbanefordon istället spårvägsfordon. Det kan handla om olika typer av frekvens i trafiken, hur många tåg man kör. Det är mycket sådana saker också som spelar in och inte bara sträckningar, säger Gunilla Glantz.

Erik Langby (M), kommunstyrelsens ordförande i Nacka, oroas över att SL nu tvekar till ombyggnaden.

– Vi måste får en ökad turtäthet och vi måste få en långsiktig lösning, säger Erik Langby (M).

En hel del bostadsbyggen är ju också kopplade till en moderniserad Saltsjöbana. Vad händer där om det blir ytterligare förseningar?

– Det är klart att det påverkar bostadsbyggandet, och det spelar ju ingen roll för regionen om det blir för Stockholm eller Nacka som förseningarna blir. Det är olyckligt och vi känner oss rätt uppgivna om det blir en riktig långbänk.

Peter Johansson
peter.johansson@sr.se

Erik Andersson
erik.andersson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".