Flera nya vagnar dröjer på röd linje. Foto: Hasse Holmberg /Scanpix.
Länet

S: Dyr upphandling kunde ha stoppats tidigare

"Vi måste ha tätare uppföljningar"
1:59 min

Upphandlingen av nya tunnelbanetåg till den röda linjen borde ha stoppats långt tidigare. Det anser Socialdemokraternas oppositionslandstingsråd Helen Hellmark Knutsson. Igår blev det klart att upphandlingen avbryts på grund av att den blir alltför dyr.

Upphandlingsprocessen har pågått i två år, men trots att signaler funnits redan tidigare om ökande kostnader stoppas den först nu och det är för sent, tycker Helen Hellmark Knuttson.

- Det fanns uppgifter om att signaler om fördyringar hade funnits under upphandlingstiden, men att de inte helt och fullt hade nått fram. Därför sitter vi där vi sitter nu, väldigt sent och massor av tid har gått, säger hon.

Beslutet att avbryta upphandlingen innebär att nya tåg tidigast kan tas i drift 2016, samtidigt som trängseln i tunnelbanan bara ökar.

Enligt SL fanns det framför allt två brister i upphandlingen: Budgeten för de nya tågen var alldeles för liten samtidigt som kravlistan på tågen var för lång.

Ju mer skräddarsytt ett tåg är, desto dyrare blir det. Borde då inte SL haft bättre koll på prislappen för de nya tågen innan man gick ut med upphandlingen?

Jan Eric Nilsson, professor i transportekonomi på VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, säger att det inte är så lätt att veta priset i förväg.

– Vad som är viktigt att komma ihåg är att när man tillverkar sådant här tunnelbanemateriel, så skiljer det sig mellan alla olika städer vilken teknisk lösning man har. Det är inte som när man köper en bil som privatperson, att man får en av 10 000 bilar, utan alla de här systemen är skräddarsydda. Det gör det givetvis mycket svårare att genomskåda vad det faktiskt blir och kostar.

SL kommer nu att gå igenom kravlistan inför den nya upphandlingen och ta bort de krav som känns onödiga, säger Göran Gunnarsson, vd på SL.

– Det kan på vissa ställen innebära att man sänker krav som kanske medför kostnader som inte är helt motiverade. Vi tittar igenom hela den bilden nu, säger han.

Helen Hellmark Knutsson vill att man i framtiden ska ha fler uppföljningar under en upphandling så att man har kontroll på kostnaderna.

– Vi måste ha tätare uppföljningar så att vi kan se vad kostnaden hamnar och om det drar i väg till orimliga nivåer så kan man stoppa i tid och göra om det i tid så att det inte blir enorm för dröjning.

Om vanliga människor hade råkat ut för det här hade man ju tvingats köpa något billigare och förmodligen lite sämre. Är det vad du föreslår, att vi får sämre tåg?

- Nej, jag tycker vi ska hålla hög kvalité på våra tåg men då måste vi också anpassa budgeten till det, inte utgå ifrån kostnadsnivåer som de såg ut för kanske tio år sedan, och sedan se till att vi prioriterar satsningarna på tunnelbana också.

Baris Kayhan
baris.kayhan@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".