1 av 3
Designermärket Dagmar under modeveckan ifjol. Foto: Marc Femenia /Scanpix.
2 av 3
Stockholm fashion week. Mässorna Bomullsbörsen och +46. Arkivfoto: Jessica Gow /Scanpix.
3 av 3
Designern Nina Jarebrink visar sin vår/sommarkollektion 2010. Foto: Claudio Bresciani /Scanpix.

Modecirkus i full gång i Stockholm

32 klädmärken. Hundratals internationella journalister. Kontrakt för mångmiljonbelopp. Stockholms modevecka har dragit igång – ett evenemang som i allt högre grad präglas av internationell uppmärksamhet.

– Intresset är jättestort, vi hade lätt kunnat fylla en eller två dagar till, säger Anna Eriksson, projektledare för klädskaparnas branschorganisation ASFB som är en av arrangörerna bakom modeveckan.

– Många stora märken som Filippa K och Cheap Monday har valt att visa i Sverige i år. Vår modevecka är en riktigt bra plattform där de inte drunknar i bruset.

Modeveckans tre första dagar är packade med visningar från 32 klädmärken, vilket är rekord. För första gånger ställer anrika Oscar Jacobson, med en helt ny lyxig linje, upp på catwalken, liksom de nya modeskaparna Josefin Strid och Altewai Saome (det senare skapat av två kvinnor från Malmö som har ett förflutet på de italienska modehusen Fendi och Missoni). Men även de mer etablerade märkena Dagmar, Rodebjer och Diana Orving visar, samt svenska exporttigrar som Whyred och Tiger.

– Svenskt mode i dag är prisvärt och bärbart men med en egen "edge", konstaterar Eriksson.

Det receptet har visat sig framgångsrikt i världen. I fjol exporterades kläder för 11,3 miljarder kronor enligt preliminära siffror från branschorganisationen Teko. Det är en miljard kronor mer än 2009 och den högsta noteringen någonsin för svensk klädexport.

Anna Eriksson tror dock att branschen kan nå högre höjder och efterlyser större engagemang från bland andra handelsminister Ewa Björling. Branschorganisationen ASFB är bara ett drygt år gammal och än så länge helt medlemsfinansierad, till skillnad från systerorganisationerna i till exempel Frankrike och Danmark som får statliga bidrag.

– Där tas modeindustrin på större allvar. Det känns som om svenska politiker börjar få upp ögonen för oss men att det fortfarande finns en stor okunskap.

Bland både inköpare och modejournalister är intresset för modeveckan i Stockholm stort. Närmare 100 reportrar från bland annat England, Tyskland, USA, Kina, Kanada, Japan, Ryssland och våra nordiska grannländer har tagit sig till högkvarteret på Berns i Stockholm.

– Till de "skrytigaste" publikationerna hör In Style, men vi har också många andra bra tidningar, säger Eriksson.

TT

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".