SL vill ha ersättning för extrautgifter när Lidingöbron repareras

I höst stängs Gamla Lidingöbron för en säkerhetsundersökning och då kommer tågen på Lidingöbanan att ersättas av bussar. Det innebär en merkostnad för SL, som SL anser att Lidingö stad ska stå för.

-Vi får ju delvis dubblerade kostnader under den här perioden, säger SL:s affärsområdeschef Lars Nordstrand.

Gamla Lidingöbron är sliten och för att utröna hur säker bron är stängs den under en månad i höst för kontroll. Då måste tågtrafiken ersättas.

SL har ett avtal med Connex som driver tågtrafiken, men måste nu ta in en annan entreprenör för att köra ersättningsbussarna. De merkostnaderna anser SL att Lidingö stad ska stå för:

-Vi har ett avtal om en bro som ska fungera att köra Lidingöbanan på och om den bron plötsligt inte fungerar är ju det ett brott mot avtalet, säger Lars Nordstrand på SL till Radio Stockholm.

Men Lidingös kommunalråd Paul Lindqvist (m) säger blankt nej till att kommunen skulle stå för kostnaden.

- Vi kommer att behöva genomföra renoveringar för att få bron åter i skick, och det finns inget i avtalet om att vi måste ersätta SL för att de kör kollektivtrafiken på ett annat sätt, säger Paul Lindqvist till Radio Stockholm.


 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".