Kopparstölder stoppar kollektivtrafiken

1:20 min

I morse var det störningar på Roslagsbanans Kårstalinje på grund av ännu en kopparstöld. Stölderna är ett stort problem som SL har dragits med länge. Trots ny teknik och samarbete med polisen fortsätter stölderna att drabba främst resenärerna.

– När kablarna stjäls på det här viset så påverkar det den tekniska anläggningen och då kan inte tågen köra. Då blir det ju tågförseningar och det drabbar ju direkt våra kunder, och det är det som jag ser som det värsta med det hela, säger SL:s säkerhetschef, Bengt Carlsson.

Stölderna går i vågor och beror på det aktuella värdet av koppar. Linjerna längs Roslagsbanan har varit särskilt utsatta för kopparstölder. Det kan bero på att sträckorna till stor del kör längs glesbefolkade områden vilket alltså gör det lättare för tjuvarna att knipsa av kopparledningarna.

SL har länge försökt få bukt med problemet och samarbetar bland annat med polisen för att försöka försvåra för tjuvarna att sälja stöldgodset.

– Vi gör ju också väldigt stora insatser med bevakning för att minska det här. Vi har ju ett stort projekt nu med upprustning på Hagsätralinjen på tunnelbanan till exempel och där är vi tvungna nu att ha väktarbevakning dygnet runt just för att det inte ska kunna bli några stölder. Det är ju inte hållbart i längden för det är ju oerhörda kostnader för oss, säger Bengt Carlsson.

SL är också igång med att testa ny teknik som innebär att man behöver använda färre kopparledningar. Redan för två år sen talade man om det som en möjlig lösning på problemet.  

– Där är vi inte helt framme än. Vi håller på med ett försök och det ser lovande ut men det är ju på väldigt många ställen och det här är ju något vi måste bygga ut på sikt. I samband med ombyggnaden på Roslagsbanan kommer vi att byta till den tekniken i stället, säger SL:s säkerhetschef Bengt Carlsson.

Emma Hultgren

P4 Radio Stockholm

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.