Stockholm

Nio nya grundskolor planeras

1:51 min

Stockholms stad vill bygga nio nya grundskolor de kommande åren, utöver de två som redan är planerade. Det framgår av en ny rapport som Stockholms stad presenterade idag.  Redan idag är det på sina ställen ont om plats i grundskolan.En som har påverkats av det är Emma Nordström, som är gymnasielärare på Spånga Gymnasium och Grundskola.

- I våras togs ett beslut att vi skulle få in tre klasser årskurs sex till Spånga Gymnasium och Grundskola. Det första förslaget som kom från utbildningsförvaltningen var att vi skulle lägga ner några av våra gymnasiala program.

Lägga ner något program behövde inte Spånga gymnasium inte göra men väl ta emot tre årskus-sexklasser på bekostnad av egna undervisningssalar. Och fler väntas grundskoleleverna bli.

Enligt stadens beräkningar kommer Stockholm ha över 100.000 elever i grundskolan om tio år, vilket är en ökning med 27000 elever jämfört med idag. Niotusen av dom nya eleverna tros vilja gå i den kommunala skolan och för att möta den utvecklingen vill Moderaterna, Folkpartiet och Socialdemokaterna bygga ut flera befintliga skolor, och i tillägg till två redan planerade nya skolor bygga ytterligare nio nya.

Allt är i ett första planeringsstadium men områden där man diskuterar att bygga nya skolor är till exempel Midsommarkransen, Liljeholmen, Årstadal, Hammarby Sjöstad, Norra stationsområdet och Hjorthagen. Områden där många barn kommer vara i skolåldern inom tio år, det berättar Stockholms skolborgarråd Lotta Edholm.

- Valfriheten är väldigt viktig för oss, det innebär att vi kommer försöka bygga och bygga ut skolorna där eleverna vill gå och där deras föräldrar vill att de ska gå. Det har vi sagt hela tiden att det är väldigt viktigt, säger Lotta Edholm

- Elva helt nya skolor och en rad utbyggnader, vad kommer det här kosta?

- Det finns inga kostnadsberäkningar än, men det är klart att det är en enorm investering. Nu har ju Stockholm väldigt stora kapitaltillgångar så det bör inte vara ett stort problem, säger Lotta Edholm.