Stockholm

Stockholmspolitiker kritiska till budget

2:02 min

Politikerna i Stockholms stadshus är inte imponerade av den budget regeringen idag presenterat för 2012. Trots extrapengar till infrastruktur är det en stram budget och både opposition och majorietet menar att det fattas pengar till vägar och spår.

– För att vi ska klara arbetspendling till exempel så behövs det väsentliga investeringar och upprustning av spår. Men sen så har ju jag pekat på att det behövs andra investeringar som vi nu börjar jobba med och det handlar ju om Östra länken eller österleden som vi har sagt tidigare, därför att det planeringsarbetet måste börja nu, säger finansborgarrådet Sten Nordin (M).

Regeringen släpper inte greppet om trängselskatten, hur ser du på det?

– Man måste ju lösa den frågan. Det är klart att det här har det ju pratats länge om, inte minst från statsmakterna själva, om att man ska få ett regionalt inflytande över trängselskatten.

Även Socialdemokraterna vill ha större kontroll över trängselskatten så att den också kan används till ny kollektivtrafik.

– Jag skulle gärna vilja se att trängselskatten återinvesteras rakt av i Stockholmsregionen, säger oppositionsråd Karin Wanngård (S).

Men nu går ju pengarna till Förbifarten?

– Ja, Förbifarten är viktig och den ska byggas, men vi skulle vilja ha de trängselskattepengar som stockholmare betalar nyinvesterade i annan infrastruktur också, säger Karin Wanngård.

Miljöpartiet vill se mer kollektivtrafik för att lösa transportproblemen och menar att i en lågkonjunktur ger byggprojekt även nya jobb.

– Vi i Miljöpartiet vill ju gärna att man satsar mer på investeringar för att skapa fler jobb och också rusta oss för framtiden, och det handlar ju om investeringar framför allt på järnvägsområdet, säger Emilia Hagberg (MP).

Regeringen menar att en hel del av extrapengarna på fem miljarder ska hamna i stockholmsområdet, men en drägligare situation för arbetspendlarna kommer att dröja.

– Stockholm är ett område där många människor bor och mycket transporter går, så en hel del av det här kommer att handla i och omkring Stockholm, Mälardalen, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd (M).

Hur snart kan pendlarna i Stockholm räkna med en drägligare situation?

– Riktigt bra blir det nog inte förrän vi har Citybanan fulla kapacitet igång och då pratar vi ytterligare ett antal år fram i tiden.