Olika reaktion hos banker sedan betalkortnummer stulits från SJ

Det är inte alla drabbade kunder som fått information om att deras kontokortsnummer kommit på avvägar genom ett dataintrång hos SJ. Som Radio Stockholm berättade imorse har någon kommit över en fil med kontokortsnummer och namn till 7 000 av SJ:s resenärer i Mälardalen. Men nu visar det sig att det är kortutställaren själv som väljer om kunden ska informeras eller inte.

Över 2 000 av de 7 000 resenärer som drabbats är kunder hos Föreningssparbanken. Den banken har valt att inte informera sina kunder. Informationschefen Kennet Karlsson säger att man inte vill oroa kunderna i onödan.

- Vi har lagt ett snabblarm så om det är en transaktion från något av de här kontona kan vi reagera blixtsnabbt, säger Kennet Karlsson till Radio Stockholm.

Om någon skulle använda kontot lovar Föreningssparbanken att bankkunden inte ska behöva drabbas utan att banken står för kostnaden.

Nordea och Handelsbanken har valt en annan väg - de har informerat de totalt drygt 2 000 kortkunder som drabbats och dessutom har korten bytts ut.

- Vi tycker att det så fort som möjligt ta bort de här korten så att ingenting kan hända och att kunden kan känna en trygghet. Vi eliminerar risken för bedrägerier, säger Christina Norvell, chef för Nordea Bankkort i Sverige.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".