Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Det brinner i en industrilokal. Giftig rök sprider sig österut mot Giraffens köpcentrum. Alla som befinner sig i området bör bege sig därifrån. Boende i området uppmanas att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Kalmar.
(Publicerat idag kl 17.16)
Stockholm

Förbud eller avgift för dubbdäck debatterades

Publicerat torsdag 31 maj 2012 kl 16.12
"Dubbdäcksförbud mest rättvist"
(1:41 min)
Dubbdäcksförbud Hornsgatan. Foto: Jessica Gow/Scanpix

Dubbdäckens vara eller inte vara i Stockholm fortsätter att vålla debatt. I morse föreslog ledande vänsterpartister att dubbdäck ska förbjudas i hela innerstaden, och inte bara på Hornsgatan som det är idag.

– Vi tycker inte att man behöver köra med dubbdäck i Stockholms innerstad, och därför tycker vi att ett förbud är det snabbaste och det mest rättvisa sättet, säger riksdagsledamoten Jens Holm.

I en debattartikel i Dagens Nyheter i morse föreslog tre vänsterpartister, däribland riksdagsledamoten Jens Holm, att dubbdäcken förbjuds i hela Stockholms innerstad. Argumentet är att det varje år dör 30-40 stockholmare av de farliga partiklar som dubbdäcken river upp från gatorna.

Men Moderaterna tror inte att ett allmänt förbud är en framkomlig väg. Bland annat skulle det bli en byråkratisk hantering kring undantag från förbudet.

Trafikborgarrådet, moderaten Ulla Hamilton, är mer inne på att de bilister som vill använda dubbdäck ska betala en avgift för det, liknande den i Oslo.

– Det innebar när man införde det att det minskade så att det idag är 15 procents dubbdäcksavgift i Oslos innerstad, säger Ull Hamilton.

Nyligen skickade landshövding Chris Heister en fråga till regeringen där hon bad dem utreda om det går att införa en avgift för att få använda dubbdäck.

Men vänsterpartisten Jens Holm tror att ett system med avgifter skulle leda till byråkrati - och dessutom tar det längre tid att införa:

– Ulla Hamilton och de andra Stockholmspolitikerna måste gå omvägen via oss i riksdag och regering. Det är så det ser ut. Det måste fattas beslut på den nivån. Dessutom finns det en rättviseaspekt på det här. För dem med mycket pengar är det lätt att köpa sig fria, för dem med liten plånbok blir det värre, säger Jens Holm.

– Ett totalförbud för dubbdäck i innerstaden innebär att man måste ha en gigantisk dispenshantering, förutom det faktum att Stockholm inte är en isolerad ö, utan det rör sig hela tiden människor mellan kommungränserna här, och det skulle också vara ett aber, säger trafikborgarrådet Ulla Hamilton.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".