Det gäller att ha uppsikt när man tar ut pengar ur bankomaten. Foto: Bertil Ericson/Scanpix.
Stockholm

Ingen ersätter bankomatbedrägeri

"Täcks inte av försäkringen"
1:43 min

Det kan vara svårt att få ersättning från bank eller försäkringsbolag om man blir bestulen när man tar ut pengar från bankomaten.

Den senaste tiden har omkring 15 personer anmält att de blivit bestulna när de tagit ut pengar från bankomater i Stockholms innerstad. Ulla-Britt Thorslund blev av med femtusen kronor men har inte lyckats få någon ersättning för det.

– Jag har aldrig haft för avsikt att ta ut femtusen,  jag har aldrig hållit några femtusen i min hand och mitt kort har aldrig försvunnit, säger hon.

Det var en halvmörk eftermiddag i februari som Ulla-Britt Thorslund skulle ta ut 3500 kronor i en bankomat på Södermalm. När hon hade slagit sin kod och skulle trycka in beloppet kom en annan kvinna fram till henne. Kvinnan viftade med ett kort som hon sa att det var något fel på

– Jag förstod ingenting, jag blev helt perplex. Jag sa till henne att: "det där är inget bankomatkort, du måste försvinna härifrån".

Hon tror att den andra kvinnan med ena handen lyckades trycka på uttagsknappen under deras samtal, innan hon sedan försvann iväg med pengarna.

Evert Norberg på polisens bedrägerisamordningsgrupp känner igen den här typen av brott.

– Det här med att man fladdrar framför bankomaten, det har ju förekommit för ett par år sedan också, säger han. Det som kom förra året och som vi inte vet, det kanske kommer tillbaka i år, är att man monterar en metallbricka  vid kontantutkastet.

Att Ulla-Britt Thorslund inte kan få någon ersättning beror på att banken bara ersätter bedrägeri, som till exempel skimming, medan det här brottet i stället betraktas som en stöld. Försäkringsbolaget ersätter bara kontantstöld som har begåtts på ett mer uppenbart sätt, som vid en väskryckning eller ett rån.

Så om Ulla-Britt Thorslund hade lyckats ta ut pengarna och därefter blivit av med dem, hade situationen sett annorlunda ut, förklarar Klas Nylén, tillförordnad skadechef på Länsförsäkringar.

– En sådan här stöld, eller bedrägeri, täcks inte av försäkringen. Jag har full förståelse för att man känner sig sviken, men det är tyvärr sådant som händer, säger han.

Nadja Erixon
P4 Radio Stockholm

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".