Konsumentverket ska granska Biljett Nu:s markndasföring av biljettförsäljning till Springsteenkonsert på Ullevi. Foto: Adam Ihse/Scanpix.

Konsumentverket granskar Biljett Nu

"Marknadsföringen kan vara vilseledande"
0:22 min

Konsumentverket har inlett en undersökning kring företaget Biljett Nu:s marknadsföring. Detta efter att tretton personer anmält företaget efter biljettskandalen i samband med Bruce Springsteen-konserten förra helgen.

– Vi har tillsyn över marknadsföringslagen och där tittar vi på om man lämnar vilseledande marknadsföring. T ex om man har biljetter till en konsert och inte har det då skulle man kunna bedöma den marknadsföringen som vilseledande, säger Malin Fors, jurist på Konsumentverket.

– Jag skulle säga att det här är en väsentlig information och det ska klart och tydligt framgå, säger Malin Fors.

Konsumentverket har tidigare granskat företaget och kom då fram till att det inte tillräckligt tydligt framgick på företagets hemsida att försäljningen gäller biljetter som företaget inte har.

Biljett Nu kunde inte levera hundratals sålda biljetter till Bruce Springsteen konserter på Ullevi. Den stora efterfrågan på biljetter ledde till att bolaget inte lyckades köpa tillräckligt på andrahandsmarknaden, vilket är själva affärsidé.

Biljett Nu har sålt biljetter till superfotbollsmatchen på Ullevi i nästa vecka som de ännu inte fått levererade.

De kunder som handlat av Biljett Nu riskerar alltså att stå utan biljett när det är dags för fotbollslagen FC Barcelona och Manchester United att mötas.

SR Göteborg

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".