1 av 2
Tåget i Saltsjöbaden bärgas. Foto: Anders Hildemar Ohlsson/SR.
2 av 2
Tåget körde rakt in i ett bostadshus. En person klämdes fast och fick föras till sjukhus med ambulanshelikopter. Foto: Lasse Persson/SL.
TÅGKRASHEN I SALTSJÖBADEN

Experter: Med ATC hade olyckan inte inträffat

SL ska nu undersöka vad som kan göras annorlunda för att liknande olyckor som den i Saltsjöbaden igår, där ett tåg kördes rakt in i ett hus, inte ska hända igen. En av de åtgärder som ska undersökas är att införa så kallad ATC. Ett signalsystem som gör det omöjligt att köra mot rött ljus.

Hade systemet funnits installerat på Saltsjöbanan idag hade olyckan inte kunnat inträffa, säger experter.

När man kör iväg otillåtet med ATC hade flera röda signaler uppmärksammat tåget och hade ATC funnits hade tåget nödbromsats.

– Men trots det finns inget beslut om införande av ATC och det kan ta flera år innan ett sånt här säkerhetssystem finns på Saltsjöbanan, säger Lars H Eriksson, säkerhetsdirektör på SL.

Det har inte gjorts några formella fel i detaljplanen för platsen för olyckan vid Saltsjöbadens station. Det skriver Nacka kommun nu i ett pressmeddelande.

Efter att ha granskat handlingarna för detaljplanearbetet har man kommit fram till att inkomna krav från SL följts på alla punkter och att inga fel begåtts i frågan om riskbedömning.

Nacka kommun konstaterar att avståndet från gräns för järnvägsområde till stoppblock är ca 20 meter, därefter är det ytterligare 10 meter till bostadshus. Vilket enligt Nacka kommun motsvarar SL:s krav på utrymmen som behövs.

Nacka kommun påpekar även att i SLs yttrande i det samråd som föregick detaljplanen så nämndes inget om risk för urspårning av tåg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".