Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
STOCKHOLMS HAMN

Krav på större skillnader i hamnavgift för att minska utsläpp och buller

Publicerat söndag 10 mars 2013 kl 10.36
"Vi har redan i dag höga krav"
1:24 min
Arkivbild

Stockholms Hamn AB har fått i uppdrag av Mark- och Miljödomstolen att utreda möjligheten att öka differentieringen av hamnavgifter för fartyg för att minska utsläpp till luft och buller, något som hamnarna ställer sig tveksamma inför.

Gun Rudeberg, chef för avdelningen för juridik och samhälle vid Stockholms Hamn AB, säger att hamnarna redan idag har för höga miljökrav och att kommande tuffare nivåer för svavelutsläpp borde väntas in innan ytterligare differentieringar införs.

– Jag tycker att det är för tidigt att säga hur man skulle kunna vässa avgifterna. Det kommer att finnas villkor i tillstånden som handlar om vilka nivåer som är tillåtna och de blir golvet, så jag tror att vi kommer att lyckas väldigt väl med att nå bra nivåer.

Med det kommande svaveldirektivet som innebär att nivån för tillåten halt svavel i fartygsbränsle från 2015 kommer kommer att bli avsevärt så kommer utsläppskraven, enligt Stockholms Hamnar, att klaras enkelt.

Däremot finns fortfarande arbete att göra vad gäller bullersituationen i hamnarna. En utredning pågår just nu och ska lämnas in till Mark- och Miljödomstolen i juni men mycket har redan gjorts för att för att förbättra ljudmiljön i hamnarna. Bland annat kommer alla kajplatser i Värtahamnen utrustas med elanslutning till 2016 och rutinerna kring exempelvis på- och avlastning utvecklas hela tiden.

– Vi har ett konstant samarbete med rederierna för att både rederierna och vi är väldigt medvetna om frågan och tar det på allvar. Vi arbetar också med att hela tiden påverka och komma överens i samarbete med andra hamnar dit fartygen går så att vi inom Europa skulle kunna komma mycket längre effekten skulle kunna bli otroligt mycket större för att minska miljöpåverkan, säger Gun Rudeberg, chef för avdelningen för juridik och samhälle vid Stockholms Hamn AB.

Otto Marand
otto.marand@sverigesradio.se 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".