Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
1 av 9
Max Martin i studion under Cheirons storhetstid. Foto: Scanpix/Jack Mitrut
2 av 9
Max Martin (t.v) tar emot priset Song Writer of the Year på Pop Music Awards i Los Angeles 2011. Foto: Chris Pizzello/Scanpix.
3 av 9
Denniz Pop tar emot priset som bästa producent på Swedish Dance Music Awards för sjätte gången 1997. Foto: Jonas Ekströmer/Scanpix.
4 av 9
Musikproducenten Max Martin tar emot juryns specialpris på den svenska Grammisgalan 1999. Foto: Fredrik Sandberg/Scanpix.
5 av 9
Förväntansfulla fans väntar på Backstreet Boys utanför Cheiron studio vid Fridhemsplan i Stockholm. Foto: Claudio Bresciani/Scanpix.
6 av 9
E-type var en av många artister som deltog vid begravningen av Denniz Pop 1998. Foto: Jan Forsman/Scanpix.
7 av 9
Jenny Berggren från Ace of Base vid Denniz Pops begravning 1998. Foto: Jan Forsman/Scanpix.
8 av 9
Musikproducenten Denniz Pop begravdes den 11 september 1998 i Kungsholms kyrka i Stockholm. Foto: Jan Forsman/Scanpix.
9 av 9
Cheiron - en Popsaga

Framgångssagan om Cheiron - samarbetet med Michael Jackson

"En bra poplåt måste vara intressant. Den får inte vara tråkig och intetsägande, för då är det ingen poplåt längre. Då är det något annat. Då är det – musik." Bakom orden står Denniz Pop, grundare av studion Cheiron. I Fredrik Eliassons hyllade dokumentär Cheiron – en PoPsaga berättas ett av de mest betydelsefulla kapitlen i den svenska musikhistorien.

Celine Dion, E-Type, Westlife, Five, Bon Jovi och Backstreet Boys. Stora stjärnor köade för att få jobba med Cheiron-gänget.

– Det är ju en osannolik historia, att merparten av världens hittar runt millennieskiftet producerades i en betongbunker på Fridhemsplan, säger musikskribenten Jan Gradvall, som medverkar i dokumentären.

20 år sedan studion öppnade 
På 1980-talet jobbade Denniz Pop som dj i Stockholm och under en period på klubben Ritz träffade han Tom Talomaa. Tillsammans startade de studion Cheiron 1993.

Denniz Pop utvecklade och breddade Cheirons produktioner genom att leta upp talangfulla låtskrivare. Max Martin, Andreas Carlsson, Jörgen Elofsson och Kristian Lundin var några av de mest omtalade som knöts till studion. Hittar skrevs, spelades in, paketerades på rätt sätt och sköts upp på topplistornas högsta höjder.

– Jag började jobba med musikprogram på Radio Stockholm i början på 1990-talet, samtidigt som Cheiron-studion startade borta på Fridhemsplan. Det var spännande att följa utvecklingen och det som kom att bli det svenska musikexportundret, säger Fredrik Eliasson, som ligger bakom dokumentären.

Unik intervju med Max Martin
I dokumentären medverkar låtskrivaren och producenten Max Martin i en mycket exklusiv intervju. Martin Sandberg, som han egentligen heter, kom in på Cheiron i mitten på 1990-talet. Denniz Pop uppfattade hans talang och tillsammans skulle de bli världens hetaste producentduo. Alla stora stjärnor stod på kö för att jobba med Pop/Martin.

– Jag har än idag svårt att förstå att jag faktiskt jobbade med Michael Jackson. Artisterna som vi jobbade med blev ju världsfenomen, som Backstreet Boys till exempel, berättar Max Martin.

– Jag träffade Max Martin första gången veckan efter att hans låt Baby One More Time med Britney Spears hade gått upp som etta på USA-listan. Det var på Cheiron och det blev en väldigt lyckad intervju. Det lade förmodligen ett slags grund till att han valde att göra en exklusiv intervju med mig igen långt senare. Han hade ju inte pratat med någon svensk journalist på massor av år och med tanke på att han än idag vägrar ge några intervjuer så var det förstås ett scoop, säger Fredrik Eliasson.

Cheiron skrev musikhistoria
Fredrik Eliasson pekar också på hur imponerande det är att Max Martin fortsatt på samma höga nivå med världshittar till bland andra Pink och Katy Perry på senare år.

– I Sverige förstår vi inte hur stor Max Martin är i USA. Där har han fått utmärkelsen ”Årets låtskrivare” sex gånger, säger Eliasson.

– Det var många som på den tiden avfärdade det som fabriksmusik, som tuggummipop. Ingen förstod att det var musikhistoria. Men lyssnar man på Cheiron-produktionerna idag så kan man absolut jämföra det med Motown på 60-talet och ABBA på 70-talet, säger musikjournalisten Jan Gradvall.

Den hyllade dokumentären producerades och sändes första gången 2008 som en hyllning till Denniz Pop som avled i cancer 1998. Han blev bara 35 år.

"Cheiron - en PoPsaga" sändes i P4 under påskhelgen 2013. Av rättighetskäl kan SR inte publicera dokumentären på webben i mer än 30 dagar efter sändning.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".