Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
1 av 3
Sundbybergs järnvägsövergång. Foto: Erik Andersson/Sveriges Radio
2 av 3
Jonas Nygren (S) signerar överenskommelsen med Helena Sundberg, Trafikverkets regionchef. Foto: Erik Andersson/Sveriges Radio
3 av 3
Sundbybergs perrong. Foto: Björn Lindberg/Sveriges Radio
Sundbyberg

Delade staden Sundbyberg blir hel när järnvägsspåren grävs ner

Nya ambitionen är nya hus och nya gator
1:40 min

Järnvägsspåren genom Sundbyberg ska grävas ned, när frågan om finansiering av ett sådant projekt är klart. Det här är en av de viktigare frågorna för kommunen säger det socialdemokratiska kommunalrådet Jonas Nygren, som hoppas att projektet ska vara klart runt 2025.

För första gången på 100 år finns det en möjlighet att bygga ihop vår stad, säger kommunalrådet Jonas Nygren. Ambitionen är en mer parkliknande miljö i centrum plus ett nytt resecentrum. Kommunen budgeterar 800 miljoner kronor för det.

Idag går järnvägen rakt genom de centrala delarna och istället ska nu en tunnel byggas där det finns fyra spår. Men att bygga en tunnel under stan, med måttliga störningar i tågtrafiken är en komplicerad och dyr historia med en prislapp på runt 10 miljarder.

Periodvis kommer tågtrafiken påverkas även om ambitionen är att större delen av tågtrafiken ska fungera under bygget, enligt Helena Sundberg, Trafikverkets regionchef.

– När de nya spåren är klar så innebär det att tågtrafiken kan öka i Stockholms län, Mälardalen och Sverige, säger Helena Sundberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".