SL:s mobila hemsida med info kring SMS-biljetter. Foto: Ola Gäverth/Sveriges Radio
Kollektivtrafik

SL gick 19 miljoner back med ny SMS-biljett

1:43 min

Införandet av det nya systemet att köpa SMS-biljetter kostade SL över 19 miljoner kronor i uteblivna intäkter, på bara en månad. SL:s kommunikationschef, Suss Forsman Tullberg, medger att man var oförberedd på den starka kritiken.

Den första februari införde SL ett nytt betalsystem för SMS-biljetter och många resenärer tyckte det blev svårt att betala resan med mobilen efter förändringen. Numera är resenärerna tvungna att registera sig på SL:s hemsida för att kunna köpa en SMS-biljett.

– Det är naturligtvis allvarligt. Det är ett tydligt tecken på att våra resenärer inte uppskattat den förändring som gjorts för SMS-biljetterna, säger Suss Forsman Tullberg.

Innan den nya systemet sjösattes så var det ungefär 30 000 SMS-biljetter per dag som såldes. Men den sista januari, dagen innan det nya systemet infördes, var det bara runt 10 000 personer som registrerat sig för att kunna köpa sin kollektivtrafiksbiljett via mobilen. På bara en månad förlorade SL 19 miljoner kronor.

Suss Forsman Tullberg säger att kravet på registrering inte är något SL kan göra något åt, men att resenärerna kan använda sig av andra biljetter. 

– Det finns ju många olika biljetter till SL-trafiken och våra väldigt preliminära uppgifter visar att minskningen av SMS-biljetter inte bara har inneburit att folk börjat promenera istället utan att man har valt att köpa andra biljetter, säger Suss Forsman Tullberg.

Fråga

Så gör du:

Registrera sig via SL:s hemsida, klicka här!

För att betala med sms, skicka kod (samma som tidigare, t.ex. HA) till 076-720 10 10

SL rekomenderar att spara telefonnummret i telefonboken.

Källa SL

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista