Barn riskerar drabbas när antalet specialpedagoger blir färre. Barnen på bilden har inget med nyheten att göra.Foto: Tomas Oneborg/Scanpix.
Skolan

Brist på speciallärare slår hårt mot elever med stödbehov

"Det är oerhört viktigt med tidigt stöd för de som behöver"
1:31 min

Antalet lärare med specialpedagogisk utbildning har sjunkit kraftigt i Stockholms skolor de senaste sex åren, mycket mer än andra lärargrupper. Siffror från Skolverket visar att andelen specialpedgoger på skolor i Stockholm minskat med nästan en tredjedel sedan 2006.

– Det här riskerar slå hårt mot de barn som behöver mest stöd, säger specialpedagogen Marianne Bäckström.

– Ett exempel är ju de tidiga åren i grundskolan - låt oss säga att vi har en elev med läs- och skrivsvårigheter. Kan du då få intensiv utbildning av en utbildad specialpedagog eller speciallärare så blir resultaten slåend. Det är helt avgörande för många elever att kunna få godkänt i samtliga ämnen om de kan få de här tidiga insatsterna som är så viktiga, säger Marianne Bäckström.

Hon jobbar som specialpedagog på grundskolan i Akalla, och vittnar om hur det minskade antalet specialpedagoger kan få mycket stor betydelse för många elever.

En speciallärare eller -pedagog har högskoleutbildning i att hjälpa barn med läs-, skriv- eller språksvårigheter eller har svårt med matematik, men enligt Marianne Bäckström är det stram ekonomi och att rektorerna på de enskilda skolorna måste hålla sin budget, som är orsak till att speciallärarna blir allt färre.

Skolverkets siffror är ur den synvinkeln lika tydliga som dystra. Sedan 2006 har lärarantalet i Stockholm skolor sjunkit med 10 procent i snitt, medan drygt 25 procent, eller i genomsnitt mer än var fjärde speciallärare försvunnit. Samtidigt visar ny forskning att de barn som behöver stöd blir allt fler.

Nu vill miljöpartiet försöka vända på trenden.

– Speciallärarna behöver bli fler. Kompetens kostar och att försöka klara sig utan den kan få svåra följder, säger Per Olsson, partiets gruppledare i utbildningsnämnden.

– Det jag ser framför mej är att ännu fler elever har svårt att klara skolan. Skolan kommer bli något man misslyckas med - men det är ju så att det är helt onödigt.

– Alla kan lyckas om rätt stöd ges i tid, säger Per Olsson till P4 Radio Stockholm.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".