Alfredo Arias och Marta Veintemilla är turister från Spanien. Det enda negativa är väntetiden för att köpa inträdesbiljetter, tycker dem. Foto: Ricardo Garcia/SR
Stockholm

Musik ska locka fler turister till Stockholm

"Musiken är en stor sak"
1:28 min

Efter Music Hall of Fame, Abba museet och två nya arenor vill stockholms turistbyrå Stockholm visitors board, locka hit turister genom att använda musik som lockbete.

Jay och hans familj är turister från USA och de bestämde sig för att besöka Sverige när ABBA - museet öppnade i maj.

– Vi är hängivna anhängare av ABBA och när det blev klart att museet skulle öppna i Stockholm var det givet att komma hit, säger han.

Nya turistattraktioner som "Music Hall of Fame" och "ABBA-museet" kan göra det enklare att locka fler musik intresserade turister till Stockholm. Musik blir nu ett nytt inslag i arbetet att marknadsföra Stockholm som en kreativ stad ut i världen. Det säger Peter Lindqvist, VD för stockholms turistbyrå Stockholm visitors board:

-- Musiken är en stor sak men vi kommer inte att marknadsföra Stockholm som bara en musikstad. Det förstärker egentligen de kreativa näringarna som Stockholm är känt för, säger han.

Och de två nya arenorna vid Globen och Solna kan även bidra till att förstärka bilden av Stockholm som musik och evenemangstad.

– Det är ju viktigt att internationell press skriver om staden. De här två arenorna kan leda till att fler skriver om Stockholm. Nu får vi hoppas att de fylls inte bara av idrott utan även av musik och andra evenemang, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".