Kommer tunnelbanan till Nacka dras så här?

Nya bostäder är viktigast när en ny tunnelbana till Nacka planeras

Bostäder inte tunnlar styr var t-banan ska ligga
1:39 min

Var kommunerna kan bygga flest bostäder är avgörande för hur den nya tunnelbanan kommer att dras.
– I slutet av augausti återupptas förhandlingarna om en tunnelbana till Nacka, berättar Erik Bromander, förhandlingens huvudsekreterare.

Är det nånting som styr höstens diskussioner är det bostadbyggandet enligt Erik Bromander - men det är lätt att fastna i tunneldragning och i teknik. I regeringens uppdrag är det dock väldigt tydligt att det är just bostadsbyggande som är skälet till en tunnelbana.

Förhandlingsmännens huvudalternativet är en fortsättning på blå linje från Kungsträdgården med stationer under östra Södermalm, Hammarby sjöstad, Sickla och Nacka forum.

Det finns flera önskemål hur spåren ska dras. Nacka ser gärna en station vid Henriksdal för att kunna bygga mer men förhandlingarna får inte bli för utdragna, det är ganska bråttom, säger Erik Bromander.
– Om vi ska föreslå hos regeringen att gå in med pengar så ska det finnas en överenskommelse under hösten.

Ytterligare en finess med dragningen mot Nacka är att det går att grena av mot Gullmarsplan och på så vis minska trycket på de centrala delarna av grön linje.

– Då avlastas kanske den besvärligaste biten i hela tunnelbanesystemet, enligt Erik Bromander.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".