Markku Niku, vars två söner slängdes av från SL-bussen. Foto Ulf Bungerfeldt, P4 Radio Stockholm

Utbredd ilska över trassel med SL:s Accesskort

"Frustrerande, tidsödande och väldigt komplicerat"
1:50 min

Problemen med SL:s Access-kort fortsätter orsaka ilska bland resenärerna. Till exempel kan den som laddar sitt kort via internet få vänta i flera dagar innan det går att använda i SL:s bussar. SL har känt till bristen i flera år, men ännu inte kommit tillrätta med problemet.

Markku Nikus två söner, 10 och 14 år gamla, var på väg till höstens första skoldag - med betalda terminskort! Men busschauffören vägrade låta dem åka med.

– Det är väldigt frustrerande. SL säger att det är resenärens ansvar att registrera det här inköpet på kortet, och det kan jag förstå eftersom det här systemet är byggt på ett så komplicerat sätt att man måste göra det, säger Markku Niku.

– Men när det handlar om två pojkar på 10 och 14 år, som går till bussen för sin första skoldag - borde inte chauffören kunna reagera och fråga om registreringen är gjord, när det saknas pengar och det så uppenbart kan handla om terminskort?

– Men nejdå, det var bara att kliva av och stå ute på gatan, säger han.

– Det var bara tur att jag såg vad som hände, och själv kunde hjälpa pojkarna till skolan, säger Markku Niku och skakar resignerat på huvudet.

Att han är missnöjd, går inte att missta sig på. Och han är inte ensam. Ända sedan starten har problemen med Access-korten avlöst varann, och SL har fått hård kritik för att ha valt ett storslaget och komplicerat, - men långtifrån färdigutvecklat biljettsystem.

Den här gången är ilskan och frustrationen många resenärer känner koncentrerad till aktiveringsrutinerna på nätet för den som betalar sitt kort den vägen.  

Radio Stockholms efterlysning på Facebook om vad resenärerna tycker om Access, resulterade på bara en kort stund i massor av samtal och mail, där många upprörs främst av att det fortfarande kan ta tre dar innan betalningen finns på kortet - och att systemet verkar fungera allt sämre och kräva allt mer framförhållning ju längre ut i SL:s linjenät man kommer - som till exempel längs enskilda busslinjer och långt ut på Roslagsbanan.

"Det är ju inte alla som bor i innerstan och åker på periodbiljett", skriver en frusterad resenär.

"Skrota Access och byt till nåt som fungerar" kräver många - men SL:s kommunikationschef Suss Forssman Thullberg tillbakavisar kritiken om ett halvfärdigt system, som sjösattes för tidigt.

– Det är tekniken i bussarna som inte hänger inte med, säger hon - men medger samtidigt att det kanske aldrig kommer fungera fullt ut.

– Som det är idag är bussarna inte online i systemet. Och det är inget lätt problem att komma tillrätta med. För att de ska kunna vara online, behövs 3G-uppkoppling i bussarna. Och det tittar vi på just nu.

– Samtidigt är det ju så att ju längre ut i linjenätet vi kommer, men färre försäljningsställen, så är också uppkopplingen som sämst, säger SL:s kommunikationschef Suss Forssman Thullberg till P4 Radio Stockholm.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".