Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Det brinner i en industrilokal. Giftig rök sprider sig österut mot Giraffens köpcentrum. Alla som befinner sig i området bör bege sig därifrån. Boende i området uppmanas att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Kalmar.
(Publicerat idag kl 17.16)

Nytt projekt ska få tunnelbanan tryggare

Publicerat fredag 6 september 2013 kl 17.19
" Öppna ytor och belysning är exempel på vad som får en plats att kännas tryggare"
(1:41 min)
Kvinna framför tunnelbanetåg. Foto: Hasse Holmberg /Scanpix.

Det ska bli tryggare på och vid Stockholms tunnelbanestationer. MTR - som ansvarar för driften av tunnelbanan - drar nu igång ett projekt på fem stationer längs röda linjen.

Roger Eriksson som är trygghetschef på MTR menar att det bland annat handlar om att öka den så kallade "sociala kontrollen".
--Ja, social kontroll det är att man har olika människor, människor som ser en. Att du har som här på Liljeholmen, stora öppna skyltfönster, du har mycket restaunger, du har folk som ser dig från sina fönster. Det är en öppen yta och jag tycker att det är ett bra exempel på hur man kan skapa trygghet genom att folk ser att det finns folk där uppe. Belysningen är också viktig, säger Roger Eriksson.

60 % av alla brott som anmäls sker inom 500 meter från tunnelbanesstationer, det visar studier som bland annat KTH i Stockholm gjort. Och för att öka tryggheten har MTR sedan i våras gjort en analys vid fem olika tunnelbanestationer längs röda linjen. Det handlar om Bredäng, Alby, Fruängen, Norsborg och Vårby Gård.

Resenärer, affärsinnehavare och medarbetare har djupintervjuats om hur de upplever stationerna och områdena omkring. Nu ska MTR under två veckor fram över gå så kallade "trygghetsvandringar" med de som är ansvariga för var och en av de olika delarna - som tex. SL, ansvariga vid kommunen och fältassistenter för att visa de svaga punkterna så att de kan åtgärdas.

Roger Eriksson på MTR hoppas att projektet ska visa sig lyckat.
--Jag hoppas verkligen att det här kan ge ett bra ufall så att vi kan öka tryggheten. Det är ju tryggt och säkert att åka tunnelbanan men vi har upptäckt att miljön omkring också påverkar resenärens uppfattning om tryggheten i tunnelbanan. Därför vill vi ta ett större grepp och samverka. Vi kan ju inte göra allt själva, utan samverka med övriga, det är det som kan ge vinsten.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".