Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Krav på snabb utbyggnad av dubbelspår på Nynäsbanan

Publicerat torsdag 24 februari 2005 kl 13.02

Landshövding Mats Hellström och kommunalrådet i Nynäshamn, Ilija Batljan, kräver nu gemensamt att pendeltåget får dubbelspår mellan Nynäshamn och Västerhaninge senast 2011, det år då Citybanan ska tas i bruk.

De kräver också att plattformar och mötesspår snabbt byggs ut för att klara arbetspendlingen.

Kravet kommer med anledning av telekomföretaget Ericssons planer på att lägga ner sin tillverkning i Nynäshamn.

Som banverkets planer ser ut i dag, ligger satsningarna på Nynäspendeln någonstans mellan år 2010 och 2015. Men de 520 miljoner kronor som satsningarna får kosta, räcker inte till dubbelspår hela vägen mellan Västerhaninge och Nynäshamn.

Gunilla Glantz, biträdande planeringschef på banverket, säger till Radio Stockholm att om det ska bli dubbelspår hela vägen, så krävs det någon form av politisk signal.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".