Regeringen föreslår nio nya tunnelbanestationer.

Regeringen enad om storsatsning - nya t-banestationer och tiotusentals bostäder

0:19 min

Utökad och höjd trängselskatt ska finansiera flera storskaliga byggprojekt för tiotals miljarder kronor som regeringsalliansen och fyra Stockholmskommuner nu föreslår. Förslaget innebär 78 000 nya bostäder och utbyggd tunnelbana med nio nya stationer.

Regeringsalliansen, fyra kommuner i Storstockholm plus landstinget lanserar nu flera storskaliga byggprojekt för tiotals miljarder kronor. Överenskommelsen innebär att det ska byggas nio nya t-banestationer och 78 000 nya bostäder i länet.

"I praktiken skapas nu grund för bostäder motsvarande nästan ett helt nytt Uppsala", skriver alliansens fyra partiledare på .

Enligt dem är Stockholms stad, Nacka, Solna och Järfälla eniga med staten om projekten. Även Stockholms läns landsting är med i uppgörelsen, som beskrivs i DN av statsminister Fredrik Reinfeldt (M), näringsminister Annie Lööf (C), utbildningsminister Jan Björklund (FP) och socialminister Göran Hägglund (KD).

"Den överenskommelse som presenteras i dag omfattar nio nya tunnelbanestationer, med sträckningar mot exempelvis Nacka Forum, Arenastaden och Barkarby", skriver de fyra partiledarna i tidningen.

Investeringarna i de nya stationerna, fordon och depåer beräknas landa på 25,7 miljarder kronor. Finansieringen sker genom att samtliga parter skjuter till resurser. Trängselskatten utökas till att även bekosta tunnelbanans utbyggnad.

Trängselskatten på Essingeleden införs dessutom redan 2016 samtidigt som nuvarande trängselskatter höjs. Bostadsbyggandet är enligt principöverenskommelsen ett kommunalt åtagande, och partiledarna uppger att det handlar om "nästan dubbelt så många bostäder som det tidigare talats om".

Bakom målsättningen ligger beräkningar att befolkningen i regionen ökar från 2,1 miljoner människor till 2,6 miljoner 2030, skriver alliansledarna i DN.

Reinfeldt, Lööf, Björklund och Hägglund skriver att överenskommelsen om tunnelbanan nu ska fastställas i avtal mellan parterna.

I artikeln finns ingen redogörelse för vad bostadsprojekten kostar och när de ska vara färdiga.

På branschorganisationen Sveriges Byggindustrier är man inte oväntat positiva till satsningen på utbyggd tunnelbana och nya bostäder. Dock efterfrågas en tidsplan och närmare svar på finansieringslösningar.

Stockholms Handelskammare uppger sig ha pläderat för en utbyggnad av tunnelbanan i två decennier och välkomnar också att detta nu ser ut att bli av.

Storstadssatsningen:

Staten, Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Solna stad, Nacka och Järfälla står bakom uppgörelsen, som innebär:

  • Den blå tunnelbanelinjen kopplas ihop mellan Kungsträdgården och Gullmarsplan. Det sker genom att den nya stationen, Sofia på Södermalm, får trafik i tre riktningar. I en ny östlig riktning byggs ytterligare fyra nya stationer: Hammarby kanal, Sickla, Saltsjö-Järla och Nacka Forum.
  • Blåa linjen byggs även ut i nordväst från Akalla till den nya Barkarby station. Däremellan byggs t-banestationen Barkarbystaden.
  • Från Odenplan sträcks tunnelbanan ut i nordlig riktning. Två nya stationer byggs: Hagastaden och Arenastaden.
  • Finansieringen sker bland annat genom höjda trängselskatter.

I en annan del av överenskommelsen åtar sig kommunerna att bygga runt 78 000 nya bostäder i länet.

Källa: Dagens Nyheter (TT).

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista