1 av 6
2 av 6
Södra station evakuerades efter tågurspårning. Foto Anders Ohlsson Sveriges Radio
3 av 6
4 av 6
5 av 6
6 av 6

Helt stopp i trafiken efter tågurspårning vid Södra Station

"Det såg ut som att godståget var på väg in i vårt"
1:15 min

Det blev totalstopp i tågtrafiken efter att ett godståg spårat ur och kraschat i tunneln vid Södra Station. Robin Österberg satt på ett fullsatt pendeltåg bredvid och såg när godståget kraschade.

– Det skadade till och blixtrade och sedan såg vi ett godståg på spåret bredvid, som körde söderut, spårade ur och körde in i väggen. Vi blev lite chockad eftersom det först såg ut som tåget var på väg in i vårat pendeltåg, säger Robin Österberg.

Robin Österberg var påväg norrut mot Centralen och godståget kom i motsatt riktning, söderut.

– Det var tre spår söderut och godståget åkte på det mittersta. Det spårade ur till vänster, över ett annat spår, genom flera pelare och sedan in i väggen. Hade det spårat ur till höger hade det åkt in i vårat tåg.

Stämning på pendeltåget var rätt lugn även om alla var lite chockade, och efter en timme kunde pendeltåget backa tillbaka till Södra Station och släppa av resenärerna.

Det var vid 06.30-tiden som godståget som var påväg söderut, spårade ur i tunneln omkring 100 meter från Södra Station. Det var ett tomt godståg som var på väg till Jordbro från Eskilstuna för att lastas med rötslam i containrar för vidare transport till Gällivare, enligt Green Cargo.

Tåget har 17 vagnar. Tre vagnar spårade ur helt och en fjärde vagn delvis. Till en början befarade man att det fanns en rasrisk men någon akut rasrisk finns det inte, enligt polisen.

Ändå vågade Trafikverket inte släppa på någon trafik alls.

– Jag vet att det är pelare som körts på och är skadade. Vi har experter på plats som gör en besiktning och kontrollerar hur pass skadade dom är, säger Stefan Björkkvist, Trafikverkets operativa ledning.

Preliminärt skulle tunneln öppnas för tågtrafik vid 16-tiden i eftermiddag, men den beräkningen visade sig vara väl optimistisk.

Vet du mer om det som hänt?

Hör av dig till oss på news.sth@sverigesradio.se eller ring publikredaktör Ylva Lilja 0705-93 20 02

Fakta: Getingmidjan

Järnvägen mellan Stockholm central och Stockholm södra, den så kallade "getingmidjan", är landets mest trafikerade järnvägssträcka. Varje dygn passerar här mer än 500 tåg.

Nuvarande anläggning byggdes på 1950-talet och har inte genomgått någon större upprustning sedan dess.

I en rapport, som publicerades i somras, konstaterade Trafikverket att delar av getingmidjan snart nått sin tekniska livslängd och att behovet att renovera och underhålla järnvägen är stort.

Trafikverket har därför, i samråd med tågbolagen, beslutat att trafiken genom getingmidjan stängs av under åtta veckor somrarna 2018-2020 för nödvändig upprustning. Avstängningen sker sedan den nya Citybanan tagits i drift.

Källa: Trafikverket (TT).

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".