1 av 3
Det vinnande förslaget över båtvarvet på Beckholmen. Illustration: SWECO /Stockholms stad.
2 av 3
Illustration: SWECO /Stockholms stad.
3 av 3
Det gamla båtvarvet på Beckholmen kan byggas ut för att ta emot och underhålla större fartyg. Foto: Dan Hansson /TT.

Skönhetsrådet ger tummen upp för ny varvshall på Beckholmen

"Den här typen av verksamhet måste få plats"
1:32 min

Planerna på att bygga en ny varvshall på Beckholmen i centrala Stockholm möter inget motstånd från Skönhetsrådet. Planera innebär inga avgörande problem, menar sekreterare Martin Rörby.

Igår kunde vi berätta hur Stadsbyggnadsborgarrådet Per Ankersjö (C) ställde sig frågande till planerna på utbyggnad av varvet på Beckholmen. Han menar att det handlar om attraktiv mark som skulle kunna användas till andra saker.

Men skönhetsrådets Martin Rörby ser inga problem med att varvet växer och blir större. Varvsverksamhet har sin plats i staden säger han.

– Stockholm är en sjöfarts- och vattenstad och i det ligger ju också att den här typen av verksamhet måste få plats, anser Martin Rörby.

Ser du konflikt mellan de nya byggnaderna och öns historia?

– De har ju en väldigt tydlig varvskaraktär, jag tycker nog ändå att de faller in i öns tradition även om de som sådana är större än det som kanske funnits på den här platsen tidigare, säger Martin Rörby.

Varvet vill bygga en ny hall på öns västra sida för att kunna reparera skärgårdsfartygen inomhus. Dessutom planeras en utbyggd torrdocka för större fartyg. Men även om miljön är ömtålig så anknyter planerna till historien enligt skönhetsrådets Martin Rörby.

– Det är alltid känsligt att gå in i sån här miljö som har en lång en lång tradition som Beckholmen har och dessutom i ett läge i Stockholms absoluta inlopp, men jag vill nog påstå att den tål en hel del, säger Martin Rörby.

Några som berörs av bristen på varv här är Trafikverkets färjerederi med ett 30-tal fartyg i regionen.

– Vi har då ett varv då ett varv där det går att få in de största färjorna, säger Per Westerholm, rederiingenjör.

Om det redan står ett fartyg i dockan, vad händer då?

– Då blir det problem, då blir det till att vända sig tvärs över Östersjön, så man skulle ju gärna se att det fanns flera dockor.

Men det skulle kunna bli stopp i trafiken?

– Det skulle det kunna bli, säger Per Westerholm, rederiingenjör.

Fakta: Beckholmen

På Beckholmen finns tre torrdockor. Den största är 197 meter lång och 24 meter bred och kallas för Gustav V-dockan.

År 1988 kom de båda Giraffkranarna till GV-dockans västra sida, och en av dem finns fortfarande kvar. 

Stockholms reparationsvarv driver verksamheten i GV-dockan och Östra dockan och utför alla typer av fartygsreparationer och underhåll på kommersiell basis. Man reparerar mellan 50 och 100 fartyg per år.

Varvet är det sista stadsnära varvet i Stockholm.

Källa: Wikipedia.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".