P4 Radio Stockholm var på plats i tågtunneln på tisdagen. Foto: Björn Lindberg /Sveriges Radio.

Pendeltågen rullar - godståget ska bärgas

Tågkaoset väntas fortsätta
2:13 min

Pendeltågen ha börjat trafikera sträckan igen efter tågurspårningen vid Södra Station igår. Ett spår är öppet där pendeltågen går, men fjärrtågen måste dirigeras om. Trafikverket hoppas kunna öppna ytterligare ett spår under dagen. Samtidigt ska bärgningen av det urspårade godståget påbörjas.

– Det har gått som förväntat. Det är ju en begränsad trafik i pendeltågen med ett spår öppet av normalt fyra. Men däremot den trafik som vi kör har flutit bra. Men det har varit trångt på tågen. Vi kör ju inga insatståg, extratåg, säger Jesper Pettersson, pressansvarig på SL.

– Det har också varit en lite högre belastning på tunnelbanan och övriga trafikslag.

Trafikverket hoppas kunna öppna ytterligare ett spår under onsdagen.

Urspårningen igår morse väntas ställa till problem en bit in på nästa vecka, säger Stefan Björkqvist, operativ chef på Trafikverket. Idag, onsdag, kommer man att börja bärga godståget 

– Då kommer vi att se skadans omfattning och sedan påbörja reparationerna. Bärgningen tar flera dagar eftersom tåget står i en tunnel samtidigt som trafik går på spåret bredvid, säger Stefan Björkqvist på Trafikverket.

Resegarantin gäller för resenärer som drabbas och blir försenade säger SL:s Bengt Stenberg som är sektionschef för pendeltåg.

– Resegarantin gäller tills vidare, men om ersättningstrafik kommer igång på ett tillfredsställande sätt då upphör garantin att gälla, säger Bengt Stenberg.

SL-pendeltågen går idag både på linjen Södertälje - Märsta och mellan Nynäshamn - Bålsta. Men för Södertäljependeln har inte extratågen gått under rusningstrafiken.

När det gäller fjärrtågen kommer de också att rulla bättre idag än igår, hoppas SJ, igår var det ju fullständigt kaos.

Tåg mellan Stockholm och Malmö går som vanligt, tåg mellan Stockholm och Göteborg går via Västerås, men det är klokt att räkna med uppemot en halvtimmes försening, enligt SJ: pressjour.

Fakta: Getingmidjan

Järnvägen mellan Stockholm central och Stockholm södra, den så kallade "getingmidjan", är landets mest trafikerade järnvägssträcka. Varje dygn passerar här mer än 500 tåg.

Nuvarande anläggning byggdes på 1950-talet och har inte genomgått någon större upprustning sedan dess.

I en rapport, som publicerades i somras, konstaterade Trafikverket att delar av getingmidjan snart nått sin tekniska livslängd och att behovet att renovera och underhålla järnvägen är stort.

Trafikverket har därför, i samråd med tågbolagen, beslutat att trafiken genom getingmidjan stängs av under åtta veckor somrarna 2018-2020 för nödvändig upprustning. Avstängningen sker sedan den nya Citybanan tagits i drift.

Källa: Trafikverket (TT).

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".