1 av 2
I Sollenkollen vid Väsjöbacken tränar eleverna backhoppning varannan vecka. (Foto: Julia Brynolfsson/SR)
2 av 2
Lea och Patricia tränar backhoppning varannan vecka. (Foto: Julia Brynolfsson/SR)

Backhoppning på schemat i Sollentuna

"I luften är det roligast, känns som man flyger"
1:28 min

Sedan oktober kan lågstadieeleverna på Vittraskolan i Sollentuna välja backhoppning som fritidsaktivitet. Fler och fler barn vill vara med och nu vill skolan använda sig av sporten i den övriga pedagogiska undervisningen.

– Det är jättekul, man får hoppa och i luften är roligast, känns som man flyger, säger Patricia.

– Jag älskar backhoppning och jag tycker det är jättekul att hoppa de, säger Nicholas.

– När man precis har hoppat och när man är uppe i luften, det är jättekul då, säger Lea.

Det verkar helt klart vara något alldeles extra med att hoppa backhoppning, speciellt när man är i luften. På Sollenkollen vid Väsjöbacken i Sollentuna har barnen sedan oktober haft backhoppning som fritidsaktivitet varannan vecka.

På Vittraskolan har man tidigt känt av elevernas entusiasm och att allt fler och fler vill vara med, och därför vill skolan börja integrera sporten i de andra skolämnena.

Det har till en början handlat om att i matematiken får eleverna räkna på sina egna hopp när de lär sig decimaltal, tid och hastighet och i svenskan har elever föreläst om kända backhoppare. Men det finns också planer på att under våren använda backhoppningen under NO och bildlektionerna, säger Helena Peres, biträdande rektor på Vittraskolan i Sollentuna.

– Det är mycket roligare för eleverna att jobba inom ett intresse eller någonting de har varit med om och på det sättet baka in de i undervisningen. De ser mer en poäng i de hela. Ofta kan elever tänka varför måste jag lära mig om tid och decimaltal, jag kommer inte använda mig av det här. På det här sättet ser man att det är bra att kunna tid, det är bra att kunna om hastighet och det är till och med bra att kunna decimaltal när det är tävlingar. De ser att de vi gör i skolan har ett syfte senare i livet också, säger Helena Peres, bitr rektor på Vittraskolan i Sollentuna.

Julia Brynolfsson
julia.brynolfsson@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".