Efter skandalen kring Carema-drivna Koppargården i Råcksta för två år sedan togs beslutet att starta Enheten för kvalitetsinspektion.Foto: Bertil Ericson/TT

Ny kontrollenhet har ökat tryggheten inom Stockholms äldreomsorg

"Det har inneburit en stor förändring"
1:32 min

Efter den omtalade Carema-skandalen för drygt två år sedan har kontrollen av äldreomsorgen i Stockholm skärpts. Främsta orsaken är en ny kontrollenhet, som bland annat gör oannonserade inspektioner.

Ann-Marie Ståhl, är chef för Enheten för kvalitetsinspektion vid Äldreförvaltningen i Stockholm.

--Det här har inneburit en stor förändring på många sätt, bland annat har vi med ökat samarbetet med stadsdelarna, för att jobba snabbare. Vi gör oannonserade besök och så har vi förbättrat det långsiktiga arbetet.

Har ni hittat något vid de här kontrollerna?

– Ja några enstaka fall.

Det var som en följd av bland annat skandalen kring Carema-drivna Koppargården i Råcksta för två år sedan som äldreförvaltningen i Stockholm beslutade sig för att starta Enheten för kvalitetsinspektion.

Tanken är att se till att lagar och förordningar följs ute i verksamheten, att äldreomsorgen fungerar som den ska. Det kan handla om allt från mat och måltider, till aktiviteter för de äldre.

Den nya kontrollenheten arbetar med både anmälda  och oanmälda inspektioner ute på stadens äldreboenden, men också genom en tät och nära kontakt med brukarna. De äldre själva och deras anhöriga som kan ringa till ett speciellt telefonnummer och lämna klagomål och synpunkter.

– Behövs det kan vi vidta åtgärder mycket snabbare än vi kunde tidigare, säger enhetschef Ann-Marie Ståhl.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".