tt av SAS Boeing 737 flygplan på väg in för landning på Arlanda flygplats. Foto: Johan Nilsson/TT

Sänkt fart vid inflygning ger mindre utsläpp

Minskade utsläpp om farten sänks vid landning
1:37 min

Hastighetsgräns för flygplan kan minska utsläpp av skadliga växthusgaser. Om farten sänks i samband med inflygningen så går det att få ned utsläppen. Metoden har testats i Göteborg och kan komma att provas i Stockholm under året.

Utsläppen av skadliga växthusgaser kan minska med runt 3 000 ton per år om modellen med sänkt fart vid inflygning införs vid flygplatserna i Stockholm.

– Om du lämnar marschhöjden lite tidigare så bränner du lite mindre bränsle, för det är på marschhöjd när man ligger i planflykt som man bränner ganska mycket bränsle jämfört med att sjunka med motorerna på tomgång, säger projektledare Patrik Bergviken.

Ni sätter en hastighetsgräns i luften helt enkelt?

– Ja det kan man säga, en påbjuden hastighet som är 260 knop, ungefär 480 kilometer i timmen.

Metoden har testats i Göteborg och är en utveckling av det som kallas gröna inflygningar. Vid försöken i Göteborg har flygtiden förlängs med cirka en halvminut. Förhoppningen är att den kan provas i Stockholm under året.

Det är Luftfartsverket, LFV som sköter flygledningen i landet och flygbolagen som deltar i projektet.

– Om det går och vi får med alla på vagnen så skulle man kanske kunna testa det under andra halvåret 2014, säger projektledare Patrik Bergviken.

Det är dock inte helt lätt att få alla bolag att flyga på ett enhetligt sätt.

– Utmaningen ligger i att få alla flygbolagen att acceptera den här tanken och flyga på ett enhetligt sätt säger Henrik Ekstrand, pilot vid Novair.

Varför är det en utmaning?

– Det kan finnas kommersiella aspekter i det som att man är lite försenade och har bråttom att komma iväg igen

Vad innebär det för ditt jobb att ni ska flyga på ett enhetligt sätt?

– Från en pilots perspektiv är det väldigt positivt, det minska arbetsbelastningen i cockpt och vi får en bättre förutsägbarhet, säger Henrik Ekstrand, pilot vid Novair.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".