Foto: Henrik Montgomery/TT

Axelbrott orsak bakom urspårningen i november

Säkerhetschef: Vi kommer gå till botten med det här.
1:20 min

Tågurspårningen vid Södra station i november i fjol berodde på en spricka i en axel på loket, enligt Green Cargo som körde tåget.

– Om de är en människa eller ett systematiskt fel, det kan vi inte riktigt ta ställning till än, men det vi kan konstatera är att skadan har inte upptäckts vid en kontroll, säger Håkan Sjöström som är säkerhetschef på Green Cargo.

Ja, någonting har gått ordentligt snett, än så länge oklart vad. Det blir nästa steg i utredningen av urspårningen vid Södra station i Stockholm den 12 november i fjol.

Hjulaxlarna på loket hade nyligen varit inne på verkstad för en rutinmässig ultraljudskontroll. En spricka hade vuxit till under en längre tid, visar utredningen. Sprickor uppstår förr eller senare i tågens hjulaxlar, men nu upptäcktes inte sprickan.

Det har aldrig hänt förut, enligt Green Cargo, som lovar utreda om det varit fel på människa eller maskin, så att det inte händer igen.

– Vi kommer att gå till botten med varför det har slunkit igenom på det här viset och rätta till det, säger Håkan Sjöström.

I debatten efteråt fick Trafikverket hård kritik för bristande underhåll och det spekulerades om att även rälsen varit dålig. Men det var helt fel, visar utredningen.

Torbjörn Suneson är direktör på Trafikverket. Han tycker inte att hans myndighet blivit rättvist behandlad.

– Det är olyckligt när det förekommer uppgifter från så kallade experter som får stå oemotsagda, det är inte bra. Intresset för mer nyanserad information har inte varit särskilt stort.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".