Björn Larsson Ask/TT

Färre parkeringsplatser i framtidens Solna

"Man brukar säga att bilen kommer med storken"
1:27 min

För att få mer yta till bostäder och uppmuntra fler att cykla sänker Solna kommun parkeringsnormen i samband med nybyggen.

Enligt Anders Ekegren folkpartistiskt kommunalråd  tror kommunen att förändringen kommer att underlätta byggandet av framförallt mindre lägenheter.

Det nya riktvärdet blir 0.8 parkeringsplatser per bostad - men värdet är flexibelt och ska bland annat ta hänsyn till avstånd till kollektivtrafik och bostädernas storlek.

För att minska bilpendlandet menar Solna kommun även att parkeringsbehovet vid arbetsplatser bör ses över.

Kostnaden ligger idag på runt 300 000 per nybyggd garageplats vilket innebär att det går att göra stora besparingar för de som bygger, men det kan även öka kommunens möjligheter att bygga på befintlig mark.

Ang. Solna och dispens att bygga färre p-platser är ett skämt. Bor i Råsunda och byggandet av Gamla Filmstaden fick dispens att bygga färre p-platser. Detta blev kaos då det inte blev färre bilar utan snarare tvärtom. Att de inte lär sig. Även fast det är nära till alla former av kollektivtrafik har inte dessa boende färre bilar. Solna höjde då boende parkeringsavgiften med nästan 100% och att man måste betala dygnet runt. Detta är hur Solna kommun löser problemet. /En besviken solnabo med bil.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".