Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Gratisspel kan kosta skjortan

Publicerat tisdag 4 november 2014 kl 05.07
The Hunter är gratis men drar in miljoner
6:18 min
1 av 2
Pim Holfve är VD för spelstudion Expansive worlds som arbetar med Free to play-konceptet i spelet The Hunter. Foto: Björn Lindberg
2 av 2
Dataspelet Minecraft från Mojang. Foto: Fredrik Sandberg /TT.

Många spel lanseras som gratisspel, free to play, trots att attribut och redskap i spelen kan kosta pengar. Risken är stor att barn köper saker utan att förstå att det kostar.

Hur gör du för att barnen inte ska köpa dyra saker när de spelar så kallade gratisspel?

– Om man tittar historiskt, när det kom från Asien och Sydkorea, gav man bort det gratis och sen skulle så pass många spela så att alla skulle få en större upplevelse. Hellre att många betalar lite än att få betalar mycket, säger Pim Holfve, vd för spelstudion Expansive Worlds.

Expansive Worlds har bland annat gjort spelet The Hunter som är ett så kallat free to play-spel.

När det handlar om svenska spelsuccéer är det många som nämner Mojangsspelet Mindcraft. Det har rankats som det tredje mest sålda spelet genom alla tider. Det går att spela på i princip vilken plattform som helst - från surfplatta, till playstation till PC.

Spelstudion Dice har blivit en stor och framgångsrik aktör tack vare trippel a-serien Battlefield där kriget bryter ut i olika former. Trippel a handlar ofta om en fysiskt spel med stor budget i grunden som man kan plocka ner från en hylla i en butik. Man köper det i kassan för 500-600 kronor, stoppar in spelet i spelkonsollen där hemma och låtsas att det är världskrig.

Spelutvecklaren King har å andra sidan hela tiden haft ögonen på din telefon och sin surtplatta. Supersuccén Candy Crush, som har laddats ner 500 miljoner gånger, är gjort för att du ska kunna spela en liten stund var som helst och hela tiden kunna jämföra resultatet med dina vänner.

King jobbar med konceptet free to play. Det innebär att det är gratis att ladda ner, och spela för den delen, men det kostar pengar om du vill bli mer lyckosam eller förstärka spelupplevelsen.

– Till exempel kan man köpa flera liv om man vill det, eller bonuskarameller, säger Tommy Palm på King.

Det här med free to play är inte okontroversiellt. EU har diskuterat vad som egentligen får kallas free, alltså gratis, och efter EU:s nya riktlinjer har Google meddelat att just ordet "free" inte längre kommer  finnas med i spel som innehåller köp inne i spelet. Apple har inte sagt hur de ställer sig till det här, men ser också över det.

Per Strömbäck, talesman för svenska dataspelsbranschen, berättar att begreppet "free to play" kom till efter finanskrisen 2008.

– Det som hände då var att vi hade ett arbetssätt som var beroende av krediter från finansvärlden, för att kunna göra de här stora spelprodukterna. Men idag jobbar vi inte så längre i så hög grad. Idag är det snarare så att man har direkt kontakt med sin publik via digitala kanaler och man har direkta intäkter från sin publik.

– Vi jobbar mindre med andras investerade pengar och mer med många små intäktskällor, säger Per Strömbäck.

Fördelarna med att du som spelare köper och laddar ner ett spel direkt online är färre mellanhänder. Det gör att man inte behöver dela intäkterna med andra, och att alla rättigheter behålls av spelföretagen.

Nackdelen är att det blir mer arbete för varje spelstudio som jobbar så här. Till exempel Expansive Worlds på Södermalm som är en del av Avalanche studios. Den här spelstudion har utvecklat The Hunter som lanserades för fem år sedan. Idag är det 4,2 miljoner människor som spelat The Hunter i 190 olika länder.

När du laddar ner The Hunter i datorn är det free to play. Du får jaga två djur, åsnehjort och kanin, med hjälp av ett vapen och en mackapär som hjälper dig att spåra djuren. Men om du ska få tillträde till fler jaktmarker, kunna jaga fler djur eller få tag på olika hjälpmedel för att locka fram olika djur måste du antingen spela jätteofta och klara dig vidare med hjälp av belöningssystemet i spelet, eller så måste du betala.

– Så som älgurin för att locka fram älgar. Vi är nog ett av få länder i världen som säljer urin, säger Pim Holfve, vd för spelstudion Expansive Worlds.

– Det finns även kläder och solglasögonen för att se lite coolare ut. Man skapar en mer personlig prägel på sin avatar eller karaktär i spelet.

Det här har fungerat riktigt bra. Det var kanske lite trögt i början, men förra året omsatte spelstudion Expansive Worlds 22 miljoner kronor. Det är ingenting mot King, Mojang eller Dice. Men det handlar bara om ett enda spel där 16 personer jobbar.

Pim Holve berättar att det är speciellt att jobba med ett jaktspel som ska vara etiskt och realistiskt och samtidigt fungera på en global publik.

– Vi har en balansgång hela tiden. Det som är etiskt riktigt i Europa är inte samma som i USA.  Amerikanerna var upprörda över att de inte fick skjuta fasaner på marken. I norra Europa ska de vara flygande och man får inte skjuta dem på marken.

För att skapa realism i spelet har de anställda fått skjuta hagelgevär för att hitta rätt känsla, och så har de varit ute i naturen också.

– De var mycket ute i Nackareservatet för att fota och känna på saker. Jag bor i skogen och kan sitta och titta på den vackra naturen i The Hunter när jag lika gärna kan gå ut genom dörren, säger Pim Holfve vd för spelstudion Expansive Worlds.

– Men spel handlar mycket om den här belöningen. Jag jagar ju hellre i datorn än går ut och skjuter ett djur. Och så slipper man ju kylan också.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".