1 av 5
Battlefield 4. Foto: AP Photo/Jae C. Hong/TT.
2 av 5
Battlefield 4 en av spelsuccéerna. Foto: AP Photo/Jae C. Hong/TT.
3 av 5
Dataspelet Minecraft från Mojang. Foto: Fredrik Sandberg /TT.
4 av 5
Candy Crush. Foto: AP Photo/Mark Lennihan, File/TT.
5 av 5
Samling av fler svenska spel. Foto: Henrik Montgomery /TT.

Svenska spelföretag fortsätter casha in

En blå-gul exportsuccé
8:00 min

Den svenska dataspelsbranschen är tagen på sängen av de stora framgångarna. Minecraft, Candy Crush och Battlefield har blivit enorma spelsuccéer över hela världen.

Pengarna strömmar in just nu i den svenska spelbranschen. Exemplet med spelet Minecraft, som bolaget Mojang lanserade 2009, står ut lite extra eftersom amerikanska Microsoft köpte Mojang för 2,5 miljarder dollar i mitten av september. En fantastisk summa som Per Strömbäck, talesperson för den svenska dataspelsbranschen, kan sätta i ett sammanhang:

– Man kan jämföra med när Volo personvagnar såldes till Kina för 1,8 miljarder dollar. Det är en väldigt tydlig illustration av det postindustriella samhället och ett härligt erkännande för Sverige som spelutvecklarland, säger Per Strömbäck.

Det är bara affären det. Lägg sen till själva Minecraftspelets framgångar. Mojang omsatte två miljarder kronor förra året, främst tack vare Minecraft - spelet där du som spelare kan bygga och forma en egen värld, själv eller tillsammans med andra. I slutet av april i år hade spelet sålts i 15 miljoner exemplar till PC och över 50 miljoner exemplar till samtliga plattformar. Det här gör Minecraft till världens tredje mest sålda spel genom alla tider.

Vinsten för Mojang 2012 var 325 miljoner kronor, men förra året landade siffran på mer än det dubbla: 800 miljoner kronor. Minecraft-skaparen Markus "Notch" Persson är ekonomiskt oberoende eftersom han får licenspengar från spelförsäljningen.

Per strömbäck på Dataspelsbranschen tror att det var Markus Perssons öppenhet i skapandeprocessen av Minecraft som skapade ett så stort intresse för spelet.

– Han twittrade om sina svåra beslut och bjöd in spelarna att delta i sitt eget huvud. Genom att ge ut spelet innan det var helt färdigt blev spelarna inte bara spelare utan också buggtestare och väldigt bra ambassadörer för spelet och spred det till andra, säger Per Strömbäck.

Ett annat spel som också varit framgångsrikt är Candy Crush som släpptes i april 2012. Spelet går ut på att para ihop olika godissorter i vågräta eller lodräta rader. Det utvecklades främst för mobiltelefoner och surfplattor eftersom King ville göra ett spel som skulle vara lätt att plocka upp och spela en liten stund, stoppa ner i väskan, och sen upp med det igen när det plötsligt blev läge.

Candy Crush har laddats ner ungefär 500 miljoner gånger på mobiltelefoner runtom i världen. Ja, ni läste rätt. 500 miljoner neddladdnigar av Candy Crush på smartphones från Sydkorea till Sao Paolo.

– Det har faktiskt gått fantastiskt bra. Vi har själva blivit tagna på sängen, säger Tommy Palm på spelföretaget King.

Att ladda ner Candy Crush är gratis. Men du erbjudas att köpa saker inne i spelet som gör att du kan bli mer framgångsrik. Det här har varit väldigt lyckosamt för King. Förra året omsatte bolaget i Stockholm 1,8 miljarder svenska kronor. Tittar man på alla Kings kontor över hela världen blir siffran naturligtvis mycket större.

Pratar man med folk i den svenska spelbranschen sägs det från flera håll att King alltid har varit väldigt fokuserade på den affärsmässiga delen när det handlar om spel. Något som Tommy Palm, spelguru på King, håller med om:

– Ja, det tror jag absolut. Grundarna har varit med och startat företag förut och man måste vara bra på programmering, på grafik och på musik. Den finansiella biten är en jätteviktig del om man ska bygga företag på lång sikt, säger Tommy Palm på King.

Sen finns Dice som gett ut krigsspelet Battlefield. Där du både ska kunna skjuta och ta dig fram med olika fordon.

Första spelet i Battlefield-serien lanserades 2002 och Battlefield 4 kom ut i oktober 2013. Förutom 1, 2, 3 och 4 har det också släppts flera tillägg. Det här är ett så kallat trippel-A spel - påskostat, ofta fysiskt spel som säljs i butik och som ges ut av branschens största. I det här fallet av amerikanska Electronic Arts som äger Dice Stockholm sedan 2006.

Dice, på Katarinavägen på Södermalm, har ungefär 500 anställda och omsatte 642 miljoner kronor förra året. Tittar vi på Battlefield 3 har det sålts i ungefär 17 miljoner exemplar och det ska finnas runt 60 miljoner Battlefield-spelare totalt, enligt Dice.

Men nu kan det vara så att bolaget ger sig in i en ny framgångssaga. Dice ska göra det nya Star Wars-spelet Battlefront, med hemligt lanseringsdatum.

– Det är oändligt stort. Jag tror inte att vi själva förstår hur stort det är. Att ett av världens mest framgångsrika och lönsamma varumärke, Star Wars, väljer att handplocka en svensk spelstudio för att bygga deras nästa stora spel. Vi bad inte ens om det, säger Patrik Bach, kreativt ansvarig på Dice.

– Motivering var att vi har gjort framgångsrika spel som visar att vi kan göra actionfylld underhållning där Star Wars skulle passa perfekt.

Dice Stockholm handplockas handplockas alltså av Lucas Arts Entertainment och Disney. Fortsättning följer.

Men även om den svenska spelbranschen totalt växte under förra året och visade en omsättning på 6,5 miljarder kronor - och där bolagen Mojang, King och Dice är bra exempel framgångarna - tycker journalisten Linus Larsson att det är intressant hur olika de här tre bolagen är varandra, trots att de ägnar sig åt samma sak: spel.

– Dice representerar det här storbolagsdrivna spelutvecklandet, medan Mojang har sprungit ur oberonde spelutveckling med lite mer konstnärligt drivet spelskapande och King står för de små, rappa spelen på mobilen eller via Facebook, säger Linus Larsson, journalist som också skrivit en bok om fenomenet Minecraft.

– Det är fascinerande att man i Stockholm har några av de absolut främsta representanterna för alla de här delarna av spelbranschen, säger Linus Larsson.

Per Strömbäck, som representerar den svenska dataspelsbranschen, säger att det här är mer än ekonomiska framgångar för enkilda bolag. Det är ju en exportframgång som ger intäkter till den svenska samhället och till välfärden. Trots att han är talesperson är till och med han lite tagen på sängen över att det är just den här branschen som blivit en blå-gul exportsuccé.

– Det är lite oväntat att just dataspel skulle bli en framgångsrik export. Det som man inte skulle hålla på med, som var onödigt och som föräldrarna sa åt oss att sluta med, har blivit en viktig karriär för många. Det säger en del om hur svårt det är att förutse samhällsutvecklingen, säger Per Strömbäck.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".