Tommy Palm på spelföretaget King. Foto: Björn Lindberg /Sveriges Radio.

King vill bli kung i Korea

Spelen översätts till asiatiska språk
1:39 min

Spelutvecklaren King i Stockholm, som specialiserat sig på mobilspel, vill växa i Sydkorea genom att samarbeta med landets största sociala medieplattform.

– Just i Korea har vi ett samarbete med ett annat företag än Facebook, som heter Cacao Talk, som 80 procent av befolkningen använder för att skicka meddelanden till varandra, berättar Tommy Palm på King.

I Seouls tunnelbana i Sydkorea märks mobilspelen tydligt. Det är väldigt många som står och stirrar ner på sina smartphones och spelar medan de väntar.

Mobilspelandet är så utbrett att det pumpas ut reklam för olika mobilspel på tv-skärmar inne i tunnelbanetågen. Under reklamen kommer en liten information om var tåget stannar nästa gång.

När man ser det här känns det ganska naturligt att spelutvecklaren King, som nischat sig på mobilspel, vill växa på den här marknaden.

– Nu har vi tittat på att översätta de här spelen ordentligt till språken i de här viktiga regionerna.

Tommy Palm nämner de stora spelländerna Korea, Japan och Kina.

– Vi har kontor både nere i Korea och i Japan där de hjälper till med marknadsföringen.

Förhoppningen är att företagets största spelsuccé, Candy Crush, ska sprida sig som en löpeld i Seouls tunnelbana med hjälp av sociala medieplattformen Cacao Talk.

I en spelhall i Seoul träffar vi Sylvia. Hon har redan testat Candy Crush.

– Jag försökte men det är inte min stil. Spelet är för gulligt, säger hon och skrattar.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".