Arlanda flygplats. Foto: Johan Nilsson/TT
Arlanda flygplats, arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT

Flyg över Upplands Väsby även i framtiden

Benny Reuterhagen "Upplands Väsby mot buller": Verkligen besviken
1:35 min

Flyg till och från Arlanda flygplats kommer att få flyga över Upplands Väsby, men hänsyn till tätorten ska tas. Det fastslogs i Mark- och miljööverdomstolens dom i dag.

För ett år sedan kom beskedet att flygtrafiken över Upplands Väsby förbjuds från 2018, samtidigt som utsläppstaket för Arlanda slopas. I dag föll domen i Mark- och miljööverdomstolen, som upphäver förbudet med raka inflygningar från och med den 1 januari 2018.

Förbudet ersätts med ett villkor som innebär att, när det är möjligt, ska flygning över Upplands Väsby tätort undvikas. Där kan flygplatsens kapacitet och väderleksförhållanden räknas in som godtagbara undantag.

Arlandas flygplatsdirektör Kjell-Åke Westin är lättad över dagens beslut.

– Det känns jätteskönt. Efter en 6 år lång process har vi äntligen fått möjligheten att titta framåt och ta vara på de möjligheter och den resenärstillväxt vi har, för att fortsätta investera och bygga Arlanda framåt, säger han.

Benny Reuterhagen, ordförande i "Väsbybor mot buller" är däremot besviken, och anser att Swedavia vunnit en storseger.

– Som det ser ut här så är det helt och hållet i linje med vad Swedavia begärt. Här har man egentligen tagit ett beslut som innebär att det inte finns några klimatproblem, man har tagit bort utsläppstaket. Man kan släppa ut i princip hur mycket som helst. Man har godkänt att Swedavia gör långa inflygningar över Stockholmsområdet som innebär att flygplan släpper ut 100 ton koldioxid extra per dag, i onödan. Med andra ord; det finns ingen anledning att hålla nere koldioxidutsläppen, säger han.

I domen sägs det att hänsyn ska tas till Upplands Väsby tätort och att när det är möjligt ska inflygning som undviker tätorten användas, vad betyder det?

– Ingenting, det är upp till Swedavia att bestämma när man han lust.

Det låter som att du är besviken?

– Det är jag, verkligen.

I domen står också att Swedavia ska utreda om det går att minska bullret över Rosersbergs och Upplands Väsbys tätort. Bland annat genom att använda banorna på ett annorlunda sätt.

Domen fastställer tidigare beslut att ljudnivån inte får överstiga 65 dB på marken. Vilken är en lägre nivå än vad Swedavia rekommenderat.

Upplands Väsbys kommunledning väljer dock att se domen som en framgång och anser sig ha fått gehör. Det framgår av ett pressmeddelande.

Domen kan överklagas senast den 19 december 2014.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".