Resenären Jesper Berglund framför en variant av öppningsbar tunnelbanevägg. Foto: Max Pröckl / Radio Stockholm
1 av 3
Resenären Jesper Berglund framför en variant av öppningsbar tunnelbanevägg. Foto: Max Pröckl / Radio Stockholm
En annan variant av öppningsbar tunnelbanevägg. Tanken är att väggarna ska förhindra att folk hamnar på spåren. Foto: Max Pröckl / Radio Stockholm
2 av 3
En annan variant av öppningsbar tunnelbanevägg. Tanken är att väggarna ska förhindra att folk hamnar på spåren. Foto: Max Pröckl / Radio Stockholm
Jesper Pettersson säger att det kan bli ökad trängsel i tunnelbanan framöver. Foto: Max Pröckl / Sveriges Radio
3 av 3
Jesper Pettersson säger att det kan bli ökad trängsel i tunnelbanan framöver. Foto: Max Pröckl / Sveriges Radio

Öppningsbara tunnelbaneväggar mot spåren testas i Åkeshov

"Minskad risk att hamna på spåret"
1:19 min

En bit av Åkeshovs tunnelbaneperrong ska testa ett nytt säkerhetssystem nämligen öppningsbara väggar mot spåren. Och man ska testa om väggarna, som om några år kan finnas på flera tunnelbanestationer, klarar den svenska vintern.

Jesper Berglund är en av resenärerna som står och kikar på de öppningsbara väggarna:

– Funkar det så är det en bra idé, jag vet inte vad det kostar men det kanske inte är det jag hade lagt pengar på först, säger han.

Vad hade du lagt pengarna på då istället?

– Jag hade kanske lagt pengarna på att få tågen att gå i tid under vinterhalvåret, det påverkar mig mer, säger Jesper Berlund.

Trots det kalla novemberregnet så har ett dussintal nyfikna samlats på Åkeshovs bortre perrongände för att kika på de olika sorternas öppningsbara väggar som satts upp där, för att testa hur de klarar av den svenska vintern. Men vi ska lämna Åkeshov och Jesper Berglund och istället ta oss till Thorildsplan och Jesper Pettersson som är Pressansvarig på trafikförvaltningen:

– Vi ser varje år incidenter där folk hamnar på spåret och faktiskt blir överkörda av tåget också med väldigt allvarliga konsekvenser. Och har man såna här dörrar så blir risken mycket mindre att man hamnar på spåret, säger han.

Orsaken till att man testar öppningsbara väggar är enligt Jesper Pettersson att man ser en ökad trängsel i tunnelbanan och man vill minska risken att någon råkar trilla ned på spåret. Och om testet löper ut väl så kan det börja skruvas upp väggar på fler stationer:

– Det här är en teknik som kommer nu på många ställen på allt bredare front när man bygger tunnelbanor, men vi ser här nu att det är något vi kan pröva för framtiden, säger Jesper Pettersson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".