Dramaten. Foto: Lars Pehrson/SvD/TT
Dramaten låter utvald publik twittra från föreställningen. Foto: Lars Pehrson/TT

Dramaten anlitar twittrare

Ska bjuda in till dialog med teatern
0:59 min

När pjäsen "Johanna" har premiär på Dramaten i nästa vecka bjuder teatern in utvald publik till att livetwittra under föreställningen.

Det är fyra personer som på särskilt utvalda platser i salongen, så kallade tweetseats, fritt ska kommentera, hylla eller dissa det de ser på scenen.

Christina Bjerkander, PR- och informationschef på Dramaten säger att teatern vill ha en större dialog med sin publik. Det är Dramaten som valt ut vilka som blir twittrare men man har inte bara letat efter kändisar, säger Bjerkander.

- Nej absolut inte, tvärtom vill vi gärna ha en bredd i rösterna vi hör. Vi tycker det vore roligt att höra fler röster så vår idé var att blanda de här twitterplatserna.

Varför får inte alla twittra?

– Detta är ju ett experiment. Vi har inte gjort det här förut. Vi har läst om andra teatrar och träffat andra teaterrepresentanter som berättat om sina satsningar och vi tyckte det lät så otroligt kul. Jag tror att det är ett sätt att använda sociala medier för det sociala medier verkligen är bra på, att skapa dialog, att folk kan prata mer med oss som en stor kulturinstitution och vi kan prata tillbaka till dem på ett okomplicerat och intressant sätt.

Men är inte det här också ett smart PR-drag?

– Ja självklart vill vi också ha uppmärksamhet. Det vill väl alla som jobbar med scenkonst och vi har ett uppdrag från regeringen att nå en stor och bred publik i hela landet och hur gör vi det om det är helt tyst om oss. Det måste höras att Dramaten finns, säger Christina Bjerkander.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".