Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Biltrafik och cyklister på Hornsgatan i Stockholm. Foto: Gunnar Lundmark /TT.
Biltrafik och cyklister på Hornsgatan i Stockholm. Foto: Gunnar Lundmark /TT.

Förbifarten stötesten i budgetdebatt

Cecilia Brinck (M): Taxametern tickar
1:33 min

Cykel- och kollektivtrafik prioriteras när det gäller framkomligheten i stan. Det är partierna i Stockholm överens om. Men enigheten i budgetdebatten tog slut vid de större vägprojekten.

Trafikborgarråd Daniel Hellden (MP) säger att resandet i Stockholm ska vara modernt, effektivt och klimatsmart.

– Istället för att fortsätta låsa in oss i 50-talets avgas- och motorvägsideal måste vi möta framtiden med nya utmaningar.

Numera finns en samsyn i Stadshuset när det gäller cyklister och kollektivtrafik. Men bilden av Förbifarten inte lika harmonisk.

Oppositionsråd Cecilia Brinck (M) säger att taxametern tickar.

– Fyra miljoner om dagen kostar stoppet av Förbifarten. Det är inte nya pengar som ni trycker i källaren, det är skattepengar varenda öre.

Lorena Delgado (V) försvarade minskat utrymme för bilarna.

– Kollektivtrafiken används i stor utsträckning av låginkomsttagare därför är det mer demokratiskt att förbättra möjligheterna för kollektivtrafik.

Ambitionen är trots allt att göra det smidigare att röra sig i stan, men Patrik Silverudd (FP) höjde ett varningens finger och påpekade att Stockholm under överskådlig tid kommer att påverkas av stora byggprojekt.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".