Spårväg Citys förlängning kan försenas. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Spårväg Citys förlängning kan försenas. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Utbyggnad av spårväg kan försenas

Oppositionen: Det är dags att berätta vilka projekt som inte blir av
1:53 min

Utbyggnaden av Spårväg City är ett av flera projekt som kan komma att skjutas på obestämd tid. Enligt landstingets tjänstemän saknas flera miljarder för nya investeringar.

På tisdagen debatteras landstingets budget för nästa år. En av de hetaste frågorna väntas bli utbyggnaden av Spårväg City till miljöstadsdelen Norra Djurgårdsstaden.

– Oansvarigt, anser oppositionslandstingsrådet Erika Ullberg (S).

– Jag tycker det är ohederligt av landstingsmoderaterna att inte berätta vad som får stryka på foten när de har misskött ekonomin. Nu ser vi att det saknas nästan åtta miljarder till investeringar. Nu måste Moderaterna ge svar på vilka investeringar är det som får stå tillbaka. Kort sagt, vad är det som ryker, undrar hon.

Enligt landstingsdirektören saknas 7,6 miljarder kronor i investeringsbudgeten för kollektivtrafiken. Det gör att flera stora projekt riskerar att skjutas upp på obestämd framtid. Framförallt andra etappen av Spårväg City från Strandvägen via Gärdet till den nya miljöstadsdelen Norra Djurgårdsstaden. Men också planerna på tätare turer Roslagsbanan, från kvarts- till tiominuterstrafik. Det var något som den borgerliga alliansen gick till val på i september.

Men i alliansens budgetförslag för nästa år, som nu ska upp till beslut, finns det enligt oppositionen inget sagt om vare sig Roslagsbanan eller Spårväg Citys utbyggnad.

Erika Ullberg (S) tycker att landstinget nu en gång för alla borde byta kurs.

– Tunnelbaneutbyggnaden och en modern busstrafik som tar sig fram i innerstan går före dyr innerstadsspårväg. Ska man vinna nya resenärer måste man ha smarta kollektivtrafiklösningar som till exempel busstrafik som verkligen kan ta sig fram.

– Jag är jätteorolig över att resandeutvecklingen med SL inte ökar på det sätt den borde i vår region som växer så snabbt, säger Erika Ullberg (S).

Själva byggstarten av spåren på Östermalm är planerad till 2016-2017.

– Det är fortfarande målsättningen, men mycket kan hända som i så fall kan innebära att det hela försenas, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M).

– Då får vi på utifrån de ramar vi får av landstingsfullmäktige, och vad som är möjligt att klara av utifrån hur omvärlden ser ut. Vi bygger ju väldigt mycket utifrån dialog och önskemål från den kommun det berör, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M).

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".